Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-12-08 | 15:35:08
Skulle jag göra de?

Jag tror de var 2 eller 3 Juli om jag minns rätt, en torsdag eller en fredag? Det är dock suddigt. Jag satt på jobbet och det var fint väder ut, svensk sommar, rätt nice ändå. Hela dan, veckan och hela månaden hade jag tänkt fram och tillbaka "Ska jag? Ska jag inte?!", "Är jag redo? Är tiden inne?", "Hur kommer andra hantera de? Och kommer jag klara av de själv?" - Det var i stort sätt de ända som snurrade i mitt huvud. Just den dagen kände jag att de fick bära eller brista för jag hade tänkt på de tills de inte gick att gå längre än att bara göra de, jag tog chansen och "blir de som de blir så är de meningen" tänkte jag. När tiden närmade sig lunch, gick jag ut och satte mig på gräsmattan, jag hade mobilen nervöst i min hand. - Skulle jag göra de?

I pressed Speed dial och tro de eller ej de ringde och jag satt nervöst och väntade på att du skulle svara... satt och rullade ögonen, njöt av solen och lekte med fingrarna genom gräset...
"- As salam aleikum"
"- Wa aleikum as salam"

Jag minns sedan inte så mycket från vårt samtal mer än att det var rätt kort.
Du frågar mig något i still med:
"- Vad hade du på hjärtat då?"

Det blev tyst en kort stund, skulle jag säga de? Mitt hjärta slog, men tro de eller ej jag öppnade munnen:
"- Jag vill göra min Shahadah..."

Det blev tyst, du viste inte vad du skulle säga. Jag själv var smått chockad av vad jag nyss sagt. 
Surprise - förvånad? Kanske smått chockad men ändå glad.
Du sa att du skulle prata med dem i Moskén och med Imamen, inshAllah och återkomma.

Det är en dag jag aldrig glömmer. Och på Måndagen den 6 Juli 2009, kl 21:30 sa jag inför vittnen:
Ašhadu ʾan lā ilāha illā-llāh, wa ʾašhadu ʾanna muḥammadan rasūlu-llāh!

ALLAH AKBAR!


KOMMENTARER
En Åsikt från: Amanda

ALLAHU AKBAR!

Publicerat: 2009-12-08 | 16:34:01
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Anonym

Allahu akbar!!! Allahu akbar!! Allahu akabar!!!!

Publicerat: 2009-12-08 | 18:42:19
En Åsikt från: Emma

Allahu Akbar..... Ja det är nog en dag du inte kommer glömma :) Att när man accepterar ett helt nytt sätt att se på saker och värdera saker, och en helt ny livsstil.... Alhamdulillah

Publicerat: 2009-12-09 | 17:08:15
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback