Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-06-12 | 14:38:38
Assalamu Aleikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh Till den Troende!



Gårdagen var världigt känslosam då jag fått en viktig påminelse av min muslimska vän. Det fick mig verkligen att tänka på vad de egentligen va jag höll på med... att mina förvirrade tankar var viskningar från Shaitan som ville att jag skulle börja tvivla. Nu i några veckor har jag tänkt på att bli muslim men de som hindrat mig var tanken av hur föräldrar och familj skulle ta de. Orolig för att de skulle hata mig för alltid och att jag inte skulle orka att må dåligt pga de efter alla annat jag gått igenom i mitt liv.

Jag fick frågan: Hur kan du tänka mer på människorna runt omkring dig - om vad de skulle tycka och vad de skulle säga, än på dig själv och på Allâh - den Ende, Han som är den Ende som kan döma dig? Vad kan människorna omkring dig bidra til l dig på Domens dag - vad spelar deras tyckande för roll på Domens dag?

Det gjorde mig extremt rädd och jag brast i tårar eftersom jag såg de som att jag satte andra förre Allâh. Det gjorde mig rädd för jag ville inte vara blind för sanningen jag hade framför mig. Jag vill inte ignorera de svar jag fått när jag bad om vägledning när jag mådde som värst i mitt liv. Jag vill inte bortse att detta räddade mitt liv, jag vill vara tacksam och jag vill göra de rätta. Rädslan av att behöva välja mellan familj och Allah har varit väldigt jobbig men de som tröstar mig står fram för mig i Quranen. Att den Allâh vilseleder kan ingen vägleda och de som är blinda kommer alltid att se de som en lögn och neka den, om inte Gud vägleder dem. De fick mig att inse att de ända jag kan göra är att försöka göra mitt bästa och att ha tålamod med alla hinder jag kommer att stöta på ang. mina föräldrar och min familj.

Jag har redan inom mig accepterat Islam men det är erkänandet genom min mun som är de viktiga och utföra handlingarna som följer - för handlingar säger mer än ord. Jag har därför beslutat att vissa min tacksamhet genom att göra sahadan/trosbekänelsen och underkasta mig Allahs vilja, om Allah tillåter mig. Jag har inget att förlora jag kan bara vinna på de. Han är En och endast den Ende Sanne Guden. Ingen annan gud är värd att dyrkas förutom Allâh. Subhanallah!

KOMMENTARER
En Åsikt från: amanda

Mash'Allah, blev helt tårögd av din text. Det är så sant! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Som muslimah kommer du få möta en sån gemenskap och kärlek mellan individer som aldrig förr.. Om du vill, kan jag skicka dig olika böcker om islam.. Men du har säkert bra moské därborta som hjälper dig insh'Allah. När du har gjort shahada, blir vi systrar i Islam, och du får tusentals andra systrar som alla kommer hälsa på dig med öppna armar och stora leenden.. Må Allah hålla oss på den rätta vägen Ameen

Publicerat: 2009-06-12 | 17:02:11
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Shimah

Mashallah vad glad jag blir av att läsa om din resa och dina tankar! Må Allah vägleda dig genom hela livet på den raka vägen och underlätta det för dig!

Publicerat: 2009-06-22 | 14:05:22
Webbadress: http://shimaah.blogspot.com




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback