Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-09-21 | 13:17:29
Btw, Jag är muslim...

As salamu alaykum wa rahmatulahi wa barakatuhu!

Jag hoppas ni alla haft ett bra Eid firande än så länge :) Alhamdulillah! Må Allah belöna er alla!
Själv är jag back at work även om jag inte är helt frisk (de är jag väl inte annars heller, :P haha) vilket känns skönt då jag tröttnat på att ligga hemma och bara vara allmänt svag. Tror nästan det är min lägenhet som gör mig förkyld, har ju inte fått någon värme än. Yeah, detta är väl mest bara "allmänt-snack-inlägg" då jag sitter på jobbet och försöker hålla mig borta från allt haram som finns runt omkring mig. Stod och lekte med min scarf på toaletten innan lunch och blev allt mer sugen på att börja använda hijab... stod och funderade smått hur de hade reagerat om jag hade gått ut med den på huvudet bara så där, från ingenstans. Hade dem sagt nått? Eller hade dem bara typ kollat konstigt, flinat sen ignorerat de? Om de hade frågat mig hur hade jag hanterat de? Hade jag flinat och sagt att "jag bara ville testa hur ni reagerade" och dratt av mig den eller hade jag sagt "jag ville testa hur ni reagerade för jag är muslim". Sen inte sagt mer... hm, haha jag har olika scener i huvudet, precis som massa youtube-klipp som man kan välja mellan (jag vet jag har spenderat för mycket tid där - dock mycket läroriktid, alhamdulillah). Jag vet inte riktigt vad det är jag väntar på när de kommer till att berätta för min pappa och min syster... i guess the right moment... men ändå. Man kanske inte borde tänka på de så mycket och så fort man ser sin chans så säger man bara "btw, jag är muslim och har varit de sen en tid tillbaka - har du frågor, ta de nästa gång vi träffat. Så du får tid att smälta de hela. För jag vill inte göra en större grej av de än vad de är." Erfarenheten jag fick genom att berätta de för min mamma var att jag i efterhand egentligen inte skulle ha lagt ner så mycket tid och tanke åt de som jag gjorde - cuz that just drived me crazy och jag själv gjorde det till en större grej än vad de var. Men alhamdulillah, det känns som att för varje dag som går så accepterar hon de mer och mer. But still she's afriad... rädd att hon ska förlora mig. Med tiden, inshallah, så blir de bra.

Och jag hoppas att fler inser att jag inte blev muslim pga någon annan, då jag utsätter mig själv för all den press och inre stress och allt jag gått igenom på så kort tid och för att jag utsätter mina nära med den smärta de känner för tillfället om det inte hade varit för min egen skull!

Ya Allah! Du är den som ger mig styrka, du är den som ger mig mod och du är den som vägleder mig på rätt väg! Alhamdulillah, Im happy to be a muslim!

Salam ♥ Peace


KOMMENTARER
En Åsikt från: R

Eiid mubarak syster !

och när det kmr till att komma ut som muslim , är som allt annat i livet som man vill ha sagt men inte vågat göra , förutom att denna gång är det något man inte borde hålla inom sig än sek för länge , säg de bara , and than its out there ! tro mig för när de väl är sagt , kmr de va som en TYNGD som lyft från hela din kropp !



Jag talar av egen erfarenhet då jagkämpade med en icke-religiös omgivning och mitt beslut om att ta på mig hijab , jobbet , skolan och vännerna , jag var rädd att vilket håll ja en gick skulle belsutet va katastrofalt för min omgivning , till slut gjorde ja de bara , poof en dag dök ja upp med den , och nu ångrar ja bara hur ja kunde vänta med beslutet som var egentligen det ända rätta beslut ja någonsin tagit i mitt liv!



DU finns i min duaa syster ,och mashallah , jag är så stolt över den dawao fina bild av dig sj o islam du visar !

Publicerat: 2009-09-21 | 14:34:54
Webbadress: http://stoltmuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Sara

Eid Mubarek syster. Mycket fin och lärorik blogg mashallah och välkommen till vår underbara religion Islam.

Publicerat: 2009-09-21 | 21:51:54
Webbadress: http://metrobloggen.se/therightway


En Åsikt från: Amanda

Jazak Allahu khayran ukthi! ^^



Hehe jag stör mig på såna senarion man sätter upp i huvudet.. xD Insh'Allah det blir bra hehe.. Det är alltd konstigt i början, men efter en två veckor blir du van och känner dig mindre och mindre blyg osv.. inshAllah de blir bra hur du än gör..



hoppas allt är bra med dig och din imaan.. <3

Publicerat: 2009-09-22 | 03:04:50
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Jag håller med båra systrar ovan, många gör det nog till en större sak än vad det är. Själv gjorde jag ju precis tvärtom; jag gick ut dem det öppet direkt och lät det inte riktigt smälta in hos någon utan gick pang på. Visst blev det en massa obehagliga konsekvenser som jag kanske kunnat förhindra men jag är ändå glad att det som hände hände, alhamdolillah det lärde mig mycket. Så länge du verkligen visar att du inte är helt olik dig själv utan att du fortfarande är Jennifer (dock så förändras ma nsjälvklart mycket när man blir muslim) så tror jag att dem kommer kunna ta det bra efter lite tid inshaallah. Må Allah stärka din tro och göra dig stark.

Ta hand om dig, och lycka till <3

Publicerat: 2009-09-22 | 08:26:08
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/


En Åsikt från: Anonym

Eid mubarak <3

Publicerat: 2009-09-22 | 14:31:36
Webbadress: http://www.metrobloggen.se/stoltmuslim


En Åsikt från: Sara

Salamoalikom syster, tack för dina jätte fina kommentarer. Nej jag är muslims sedan födslen, men har aldrig praktiserat Islam. Det är nu på sommaren som jag börjat förstå att nått saknat i mitt liv och jag är så oerhört glad att jag hitta vägen tillbaks till Allah (swt), jag ber, jag fastar, jag gör goda gärningar alhamdullilah. Har alltid haft en rent hjärta men jag praktiserade aldrig Islam men alhamdullilah nu gör jag det. :)

Publicerat: 2009-09-22 | 14:42:48
Webbadress: http://metrobloggen.se/therightway


En Åsikt från: Hamdi

Gör duaa inshaAllah för dig att Allah ska underlätta det för dig, ameen syster.

Det är mycket sant vad systrarna här säger, att man ibland ska bara gör det utan att tänka för sig vad dem tycker utan tänk istället på hur du ska göra så Allah bli nöjd med dig. Tänk att det är inte dom som kommer stå brevid dig vid domedagen då du ska hållas till svars för vad du har gjort, InshaAllah..



Ta steg för steg med Iklhaas i hjärtat, det vill säga ärligthet att du gör det för Allahs skull och inshaAllah Allah kommer göra det lätt för dig att ta det största steget :D



Veeeerkligen försenad eid mubarak! :P

Publicerat: 2009-09-23 | 23:17:40


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback