Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-09-02 | 15:30:28
Min första Ramadan som Muslim - Dag 12.

As salamu alyakum wa rahmatulahi wa barakatuhu ♥ Må Allah stärka vår ummah, ameen!

I morse missade jag både sohoor and fadjr, trots att jag hade ställt klockan och gick till och med och la mig relativt tidigt efter jag hade gjort tarawih... Hade värsta ångest när jag såg att klockan var 10 i 7 och att min andra alarmklocka låg sidan om mig i sängen...(hade flyttat den från fönstret till sängen i sömnen), försökte minnas som jag redan hade ätit och gjort fadjr eller om jag ens kommer ihåg att jag flyttat på klockan... men sen tänkte jag för en kort sekund "Kanske Allah ville ge mig lite mer sömn?" men funderade inte mer på de och pallade mig upp för att komma iväg till jobbet. Även om jag tidigare aldrig brukade äta frukost innan jag åkte till jobbet så brukade jag åtminstånde käka morgon bullen på jobbet. Dock kan jag ju inte göra de nu när jag fasta, så de har varit extra kurrigt i magen idag... man har inte en känsla av hunger utan mer att det bara är tomt och att det vattnas i munnen. Jag fyller min mage med saliv - haha nasty :P nä, men det får en att verkligen tänka på hur många människor som har de så varje dag, it's sad. Kommer ihåg när jag var i filippinerna senast och vi sitter och äter på någon minde lyxrestaurang och det står 3 hemlösa barn utanför och tigger efter mat. Jag tappade aptiten när de kom fram och frågade om de kunde få mat, tror att fler av de som satt runt bordet gjorde samma sak då vi samlade ihop maten som var kvar och sa till servitrisen att dela upp de lika och ge de till dem. Att bara se dem nästan slåss om de där 3 påsarna med lika mycket mat i gör fortfarande ont att minnas. Jag undrar hur dem har de idag... När dem hade vräkt i sig de mesta kom dem fram och tackade så mycket - så söta. Må Allah ge dem ett bättre liv, ameen!

Än har jag inte hunnit göra zuhr (middagsbönen), it's killing me när jag inte får göra mina böner i tid. Efter 15:00 får jag möjlighet till att göra den, inshallah. Har bara ångest varje dag när jag ser klockan närma sig ett och tiden för zuhr är på väg att infalla... it just sucks att veta att man inte har möjlighet att göra den då pga min situation på jobbet... Well, Allah vet hur jag har de... Må Han göra de lättare för mig på jobbet, ameen! Och må Han förlåta mig för att jag missade fadjr i morse.

Och nu över till något helt annat, denna del gäller för oss kvinnor:
Jag har tänkt på detta ett ganska bra tag nu men aldrig frågat om de eller hunnit leta efter de, eftersom de kommer och går i mina tankar när de själv vill. Men vi alla vet ju att könsmogna kvinnor får mens blödningar varje månad och jag bara tänkte: De kvinnor som får sin mens blödning under ramadan och när hon ska ta igen fastan efter ramadan - är den fastan lika mycket värd som att fasta i månaden ramadan? Jag menar om den inte skulle vara de, då är de ju orättvist för kvinnor eftersom de inte får chans till lika mycket belöning som männen och kvinnor som inte fått någon mens under denna månaden, right? Yeah, bara en rent allmän fråga som allt annat när man inte har koll på läget ;)


Må Allah göra de lätt för oss när vi ska lära och memorera
något nytt från Islam och Koranen, ameen!

Salam ♥ Peace


KOMMENTARER
En Åsikt från: Swislam

Assalamu aleykum! Må Allah underlätta din situation. Men hur kommer det sig att det är så svårt för dig att be på jobbet? Har inte riktigt förstått...du vill inte att de ska få reda på att du är muslim eller är det nåt annat som tynger?



Har sett några ggr att du har skrivit om dina svårigheter med att be på jobbet, men har aldrig riktigt förstått varför?



Baaraka Allahu fiki

Publicerat: 2009-09-02 | 18:22:51
Webbadress: http://swislam.blogspot.com/


En Åsikt från: Amanda

As-Salaamu Aleikum älskade storrrrasyster! :D



Din fråga om de dagar man ska fasta igen efter Ramadan, är: (trumvirvel) Ja! Fastan är lika värd som om man fastar Ramadan, för tekniskt sätt är det Ramadan, man ska göra exakt som i Ramadan kan man säga och försöka tänka på att det är RamadanFasta hehe. All dua, bön och allting är som belöning och samma "regler" som under ramadan alhamdulilah ^^

Publicerat: 2009-09-03 | 01:26:19
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Må Allah belöna dig för ditt jobb! Och må Allah även belöna apg.blogg.se för svaret, ameen. Dock har jag ytterligare en fundering. Alhamdolillah, att fastan och bönerna är värda lika mycket i efterhand, men jag undrar hur blir det med Allmaktensnatt? Om man inte har möjlighet att be de bönerna på grund av ens månadsblödning, hur gör man då? finns det någon möjlighet att "ta igen" detta, eller man måste vänta på nästa år? Må Allah belöna er för er hjälp!



Publicerat: 2009-09-03 | 16:03:36
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback