Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-09-14 | 12:55:21
Min första Ramadan som Muslim - Dag 24.

As salamu alaykum wa rahmatulahi wa barakatuhu

En ny vecka har börjat och jag känner mig smått sjuk, feber? - I hope not. Sitter dock på jobbet, hungern är lika med noll och jag sitter här och tänker på hur lätt det är att bli som dem man umgås med eller beblandar sig med. (Därför jag brukar spendera mycket tid på bloggen när jag är här, bara för att påminna mig själv om Allah och vem jag är). Hur lätt det är att glöma bort att man fastar eller att det är dags för bön. Hur lätt det är att glöma bort Allah (swt) när människorna runt omkring en är shaytans viskningar. Det får mig att varje dag vilja säga upp mig och bara sluta komma varje dag till detta kontor. Här hittar man ändå inget som kan gynna mig på domedagen. Typ börja plugga igen - lära mig arabiska sen varför inte lära ut till barn (i love kids) och sprida Islam genom dem i tidig ålder. Innan jag fann Islam hade jag aldrig några tankar på att bli lärare, men ända sen jag gjorde min sahadah så är de något som har funnits med mig varje dag, sprida Islam och lära dem yngre, Subhan Allah. Inshallah... vi får se hur min plan er ut.

Igår beställde jag hem min första Abaya... inshallah, så kan jag väl även börja använda hijab... dock lär jag väl få vänta ett tag till innan jag kan gå ut med de offentligt då min far och syster inte vet något än. Men kan ju alltid använda den hemma och i moskén, inshallah, om den nu kommer med posten och om den passar, haha. Brukar aldrig handla grejer via nätet, there is a first time for everything, right?

Shit, det är inte många dagar kvar av ramadan nu... tiden går fort och det känns inte som jag hunnit med så mycket då jag 16 dagar har spenderat mer än hela dan på jobbet... it sucks! Så många timmar... som bara försvunnit, Subhan Allah... it's sad, i feel sad. Sen inshallah så är jag inte hemma till helgen och kan inte gå till moskén :( då jag antagligen måste ner till arlöv för att hälsa på min kära mor och syster... hm, infaller Eid på söndag eller måndag? Om jag hade frågat efter ett råd vilket hade du get mig? Är det bättre att spendera de sista dagarna av ramadan i dyrkan till Allah och gå till moskén, eller åka och hälsa på sin mamma som nylligen kommit hem från Filippinerna, som man inte träffat på typ en månad?


KOMMENTARER
En Åsikt från: Umar ibn al-Khattab

Night of Qadr, its virtue

The night of qadr is the most virtuous night of the year. Allah says in the Qur'an: "We revealed it on the

night of power [that is, qadr]. What will tell you what the night of power is? It is better than a thousand

months." Any action therein, for example, reciting the Qur'an, making remembrance of Allah, and so

on, is better than acting for one thousand months which do not contain the night of qadr.



Night of Qadr, it is preferred to seek this night

It is preferred to seek this night during the last ten nights of Ramadan, as the Prophet, upon whom be

peace, strove his best in seeking it during that time. We have already mentioned that the Prophet

would stay up during the last ten nights, would wake his wives, and then would remain apart from them

to worship.



Night of Qadr, which night is it?

Scholars hold different opinions as to the night which is the night of qadr. Some are of the opinion that

it is the 21st, some say the 23rd, others say the 25th and still others say it is the 29th. Some say that

it varies from year to year but it is always among the last ten nights of Ramadan. Most scholars,

though, vouch for the 27th.

Ahmad recorded, with a sahih chain, from Ibn 'Umar that the Prophet said: "He who likes to seek that

night should do so on the 27th. Ubayy ibn K'ab said: By Allah, and there is no God but Him, it is during

Ramadan--and He swore to that--and by Allah, I know what night it is. It is the night during which the

Prophet ordered us to make prayers, the night of the 27th. Its sign is that the sun rises in the morning

white and without any rays." This is related by Muslim, Abu Dawud, Ahmad, and by at-Tirmizhi who

called it sahih.



Night of Qadr, praying and making supplications during the night of qadr

Al-Bukhari and Muslim record from Abu Hurairah that the Prophet, upon whom be peace, said:

"Whoever prays during the night of qadr with faith and hoping for its reward will have all of his previous

sins forgiven."

As to the supplication during the night of qadr, 'Aishah said: "I asked the Messenger of Allah: 'O

Messenger of Allah, if I know what night is the night of qadr, what should I say during it?' He said:

'Say: O Allah, You are pardoning and You love to pardon, so pardon me.' " This is related by Ahmad,

Ibn Majah, and by atTirmizhi, who called it sahih.

Night of Qadr, praying and making supplications during the night of qadr

Al-Bukhari and Muslim record from Abu Hurairah that the Prophet, upon whom be peace, said:

"Whoever prays during the night of qadr with faith and hoping for its reward will have all of his previous

sins forgiven."

As to the supplication during the night of qadr, 'Aishah said: "I asked the Messenger of Allah: 'O

Messenger of Allah, if I know what night is the night of qadr, what should I say during it?' He said:

'Say: O Allah, You are pardoning and You love to pardon, so pardon me.' " This is related by Ahmad,

Ibn Majah, and by atTirmizhi, who called it sahih.

inshAllah detta ger dig ett Svar på din fråga!!

Publicerat: 2009-09-14 | 20:40:43


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback