Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-01-17 | 21:23:31
Mobboffer nr 1

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Alhamdulillah, hela helgen har handlat om hijab i stort sätt. Vad till och med nere i stan med den, och har även åkt buss med den, framsteg, framsteg. Dock är de väl fortfarande lite ovant att ha nått på huvudet men jag slipper ju frysa om öronen d._.b 

När jag var ute med hijab så tänkte jag inte så mycket på de, även om jag såg folks blickar så försökte jag undvika att titta dem i ögonen. Men egentligen så bryr jag mig inte om vad de tänker, de är människor jag inte känner och som inte känner mig och jag kommer förmodligen aldrig att träffa dem igen. Så det är inte de som är mitt problem att jag inte börjar använda hijab. Det handlar om jobbet och människorna som jag jobbar med. Dem vet vem jag är, hur jag varit och hur jag är som person och en dag så kommer jag helt plötsligt i hijab. Det är väl mest deras reaktion som skrämmer mig... det är ändå ett ställe som jag går till varje dag och spenderar 8h x 5 dagar i veckan. Och det är människor jag arbetar med. Jag har flera scener i huvudet om hur de skulle kunna reagera och hur stämningen skulle bli på jobbet. Antingen blir jag mobboffer nr 1 eller så blir de kalla och håller sig undan eller så börjar de diskutera och debattera (vilket jag hatar, om man ska ta de muntligt för jag är kas på de!)... haha, jag vet jag är sjuk som kan tänka så. Men jag vet hur dem funkar, 2 år sätter sina spår.

Men jag vet om att inget kommer att förändras ju längre jag väntar... det är inte förrän jag slutar, som jag verkligen ska släppa tanken (shaytans viskningar) och bara börja med hijab. Det är nog de som är mitt största hinder... mina kollegor. But still vad är dem för människor egentligen - vad kan dem göra... inget, men det är ju inte så kul att jobba på ett ställe om man inte kan trivas, right. MEN SLUTA? BYTTA JOBB? I know... men hur lätt är det att få jobb i dessa dagar egentligen. Hade varit lättare om man bara hade varit hemmafru... inshAllah. Jag måste kunna betala räkningarna...

Självförtroende och en starkare iman, det är de jag behöver.

Well, sammanfattningsvis har de varit en bra helg med framsteg :) Jag vet vad det är jag måste jobba på. InshAllah så kommer jag snart nå mitt mål. 

KOMMENTARER


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback