Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-01-13 | 13:08:00
Små steg kan leda till stora framsteg

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Just nu har jag väl inte kommit mycket längra mot mitt mål att bära Hijab. Dock har jag lagt upp en plan för att finta Shaytan och göra honom förvirrad. Varje morgon ända sen i måndags har jag efter Fajr tatt på mig hijab. Just för att ge mig själv känslan att "detta kommer jag göra varje dag", inshallah. Och att göra mig själv van vid tanken att se mig i den och ha något på huvudet. Jag behöver stärka mitt självförtroende gällande hijab så det är de som är tanken. Små steg kan leda till stora framsteg, inshallah.

Jag vet redan allt som finns att veta gällande hijab, eller jag har åtminstonde läst om de. Dock hjälper de inte att läsa om det, för att känna sig van i den - man måste prova på riktigt. Till exempel: Man brukat ju inte köpa en tröja enbart för att man tittat på den, man provar den ju innan man köper den, för att se om den passar dig och om du trivs i den... 

Till helgen funderar jag på om jag smått ska börja använda hijab om jag går ut, inshAllah. Jag vet inte om de har något med att jag inte pratat med min mamma om de... Jag vill inte göra henne besviken på samma sätt som jag gjorde när jag berättade att jag var muslim. Då hon frågade mig varför jag inte hade pratat med henne om att jag funderat på de... Dock vet jag ju att man inte ska fråga kuffar om råd - but she is still my mom.

Jag tänker fortfarande sträva efter att bära hijab oavsätt om jag kommer misslyckas ännu en gång. Jag är envis så de kommer nog gå bra, inshallah. Desutom är jag väldigt tävlingsinriktad när de gäller att bevisa något :P Shaytan är min största motståndare och jag ska bevisa för honom att han suger!


KOMMENTARER
En Åsikt från: alfakher

Mashallah, det var ett bra sätt, så brukar jag också göra hehe.. har vart ute lite med den också =)

Hoppas det går bra för dig, jag gjorde bön idag första gången men det blev helt katastrof känner mig misslyckad =(



KRAM

Publicerat: 2010-01-13 | 16:37:34
En Åsikt från: Linn

Först och främst till emma: KÄNN DIG INTE MISSLYCKAD!!! Allah vet att du strävar så även om bönen inte blev perfekt (och vem förväntar sig att den ska vara perfekt första gången man ber?!) så kommer du att bli belönad inshaAllah! Du måste tro på dig själv lite mer gumman!! <3



Till jennifer: MashaAllah, jätte bra idé! :D det här med att prata med din mamma innan tror jag också är en bra idé, även om du kanske inte kan förvänta dig att hon direkt kommer att stötta dig i ditt beslut så känner hon inshaAllah att hon få lite mer inblick i hur du tänker och inshaAllah gör det att hon kan förstå ditt val bättre och därmed inte reagera så starkt när du sätter på dig den inshaAllah. Må Allah underlätta för dig och stärka dig i din övertygelse om att sätta på dig hijab!



Föresten om du vill ta en promenad i hijab utomhus eller någonting och vill ha sällskap så hör bara av dig syster! Annars ses vi på söndag inshaAllah :D<3

Publicerat: 2010-01-13 | 23:16:33
En Åsikt från: Nettan

Du är stark min syster :)

Kände mig som du, det tog mig ett par år innan jag fick mod till att börja bära hijab. Fick gå igenom en inre jihad...innan jag vågade ta steget. Idag har jag inte ångrat mig en sekund...det är verkligen en välsignelse från Allah att få bära den...Alhamdulillah. Ärbara systrar jag ber till Allah att stärka vår Iman och underlätta våran väg. Ameen

Publicerat: 2010-01-19 | 22:42:10
Webbadress: http://metrobloggen.se/nettansdagar




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback