Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-01-22 | 09:23:11
Till alla er modefreaks, please explain!

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Denna veckan har varit väldigt annorlunda från hur den annars brukar vara - jag har en knut på huvudet... Eller det är iallafall så de ser de här på jobbet. Jag menar det har gått en veckan, de borde väl ana nått?

Jag: Godmorgon!
Ekonomichef: Godmorgon... hehe och du har den knuten igen...
(Det kändes som att hon sa de precis som, hehe... okej är du muslim? I så fall håll dig på avstånd :S)

Jag tänker för mig själv: Okej?... Får jag inte klä mig som jag vill? Jag har aldrig påpekat var du har på dig... 
Sen går jag bara därifrån.

Sen kommer hon in på mitt kontor för att rota i posten...
Ekonomichef: Blir du inte varm i hårbotten av den där? När du går här inne?
Jag: Nej...

När hon går förbi mig i korridoren...
Ekonomichef: Jag saknar att se ditt hår...
Jag: ...Va? (Hörde inte riktigt vad hon sa)
Ekonomichef: Jag sa, jag saknar att se ditt långa hår. Jag tycker det är så vackert
Sen gick hon in på sitt kontor och jag stog förvirrad vid kopiatorn...
Jag tänker för mig själv: sa hon verkligen de hon sa? haha. Okej? Varför vill hon titta på mitt hår egentligen? Inte precis som att hon ser mig när vi sitter i varsin ände av kontoret... Waird!

Min Ekonomichef är den ända som sagt något, det konstiga är att hon är kvinna... och hon vill att jag ska visa mitt hår för hon tycker det är så vackert... borde de inte vara tvärtom att det är männen som klagar och ger såna kommentarer? Jag hade inte räknat med att de skulle komma från en kvinna...

 


Seriöst jag förstår inte hur de pallar lägga ner energi på att påpeka hur någon annan ser ut. Varför kan man bry sig så mycket om vad någon annan har på sig, jag har aldrig förstått de och jag kommer nog aldrig heller förstå de. ORKA! Det är bara så meningslöst! Till alla er modefreaks, please explain! Well, jag är redan nyfiken på vad de kommer säga nästa vecka, cuz im not taking it off! Jag har kommit så här långt varför ska jag slå av på farten och stanna när jag vet att domedagen bara är runt hörnet 0.0 alhamdulillah.

Okej, till alla er icke muslimer som läser - let me explain something to you.
Att sträva efter hijab är mitt eget val, då jag tror på Allah, skaparen av allt i himlarna och på jorden och för att jag fruktar hans vrede. Det finns ingen man i mitt liv som tvingar mig, jag är inte gift, inte än iallafall, inshAllah. It's just me. Jag flyttade hemifrån för ett halvår sen, jag har inga föräldrar som har kunnat påverka mig - inte för att dem är muslimer (inshAllah one day).

Jag är inte hjärntvättad, jag har iallafall tatt mig tiden att läsa och studera om Islam innan jag drog en slutsats på vad som var rätt och fel av de man ser i media till skillnad från många andra som bara följer strömmen och pekar finger. Jag använde hjärnan jag fick för att tänka själv, istället för att bli hjärntvättad av media. Så om du tycker jag verka hjärntvättad som kan välja hijab, titta på dig själv först. Det är du som är hjärntvättad då du följer i stort sätt allt var media säger, vilket mode man ska ha, vilka ställen man ska gå till, de senaste, du vet vad jag menar. Du om någon borde testa använda hjärnan någon gång. Know the facts before you judge ;)

Både du och jag vet att detta livet inte varar för alltid, en dag ska vi dö. That's a fact we all know. Why do you wanna make yourself a paradise on earth when you know it's not gona last forever... Använd hjärnan du fick för att hitta sanningen, för den finns. Just Think about it!

Om du är icke muslim och vill veta sanningen tveka inte att kontakta mig. Jag vet var du kan hitta alla svar du söker och jag vet om att varje fråga du har, kommer att besvaras med bevis både i de vi har runt omkring och i de som står skrivet svart på vitt. Logik på hög nivå och inget som är förvirrande - enkla svar. Life is simple, Why make it harder?

 


Salam ♥ Peace

KOMMENTARER
En Åsikt från: Linn

hahhaaha "hehe och du har den knuten igen..." ;p



Som du säger tror jag att hon börjar tro att du är muslim, för det är just då man kommer med kommentarerna "jag saknar se ditt hår", "är det inte varmt" och så vidare..

Allting för att man ska vilja ta av den, eller känna sig obekväm. Men fortsätt kämpa älskade syster, du är jätte duktigt!

Må Allah belöna dig rikligt!

Publicerat: 2010-01-22 | 12:19:05
En Åsikt från: Syster F

Första gång när jag tog på mig hijab så sa min lärare till mig aa F nu är vi i klassrummet ta av dig mössan.

Jag: Hmmm det är inte mössa hehe lol :)

Publicerat: 2010-01-22 | 15:23:29
Webbadress: http://http://www.youtube.com/user/Ourummahunited


En Åsikt från: Emma

Asså vilka små kommentarer..

Men jag vet varför de va en kvinna som sa de och varför kvinnor säger mer.. därför kvinnor är mer utseendefixerade och bryr sig mer om vad andra klär sig i osv.. asså vi tror de killarna som ska kolla vilka kläder vi har osv, smink, fixat hår m.m.

Men i själva verket dom bryr sig inte ett dugg.



haha sjukt egentligen.



Men Mashallah bra och sant inlägg.

take care <3

Publicerat: 2010-01-22 | 15:42:21
Webbadress: http://alfakher.blogg.se/


En Åsikt från: gardenofbeliever

Jag är glad för din skull.

Det som är viktigt för oss är att Allah är nöjd med oss och inte vad andra säger.För de kommer inte till vår undsättning den dag vi står inför Allah.

Må Allah belöna dig!

Publicerat: 2010-01-22 | 20:53:07
Webbadress: http://gardenofbeliever.wordpress.com/


En Åsikt från: Emma

Salam Alaykom. Hahah jag har med fått den kommentaren, från både familj och gamla "vänner/grannar). Jag håller med Linn, tror nog att hon kanske börjar ana något :) Insha Allah.

Publicerat: 2010-01-23 | 13:17:25
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/


En Åsikt från: R

Al salamo alekom , titta in i din blogg efter att vart borta ett litet tag o ba tänka OH mY ALLAH , so prouuuud , så mkt lärdeom och mashallah så långt du kommit på så kort tid kan jag säga dig , u should be proud !! i kno i am ! min kära syster i islam ,och må allah föralltid göra dinna fötter stadiga på denna jord <3



Jag hoppas de a ok att jag lånade lte inf från inlögget om nafila bönen då ja länge velat hitta info men haft så svårt , jag länkade vidare till dig iaf , (klicka på källa !).



Massa halal kramar ukhtee <3

Publicerat: 2010-01-23 | 16:53:21
Webbadress: http://stoltmuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Fatiha

Mashallah, det är som syster Emma skriver.

Kvinnor är mer utseendefixerade. Vill gärna se hur andra ser ut och hur andra gör med sitt hår, smink, kläder m.m.

Fortsätt vara stolt över din "knut".

Jag sitter med full hijab sedan augusti på jobbet.

Några har frågat. Men tog lite tid innan de vågade.

Lite tuffare för dig då du konverterat, jag är ändå född muslim, men inte LEVT fullt ut som muslim.

Är väl inte helt 100%. Men när blir man det.

Jag tar en sak i taget och ber att Allah förlåter det jag gör fel.



Allah vet bäst och vet om vi är ärliga i våra försök eller inte.

Det är viktigast vad Allah tycker om oss.



Må allah underlätta för dig och hålla allt ont borta. Ameen

Publicerat: 2010-02-02 | 08:41:23
Webbadress: http://fattis.wordpress.com


En Åsikt från: N

mashAllah vilket bra inlägg

Publicerat: 2010-03-08 | 18:17:21
Webbadress: http://walkthewalkk.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback