Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-12-24 | 19:30:21
Vi valde att leva efter Islam!

As salam aleikum wa rahmatulahi wa baraktuh till den troende,

Detta blir min första jul som jag inte firar eftersom det inte tillhör min religion - Islam, inte för att jag och min familj brukade firar när jag inte var muslim... det var mer när man var mindre. På ett sätt känns det rätt skönt men på ett annat sätt ger de mig bara huvudvärk. Alla dessa julsånger, julfilmer och allt annat. Det gör mig bara irriterad på nått sätt att människor kan vara så blinda. Dem firar något de själva inte vet varför dem gör de. Utan mer bara för att dem ska och för att alla andra gör de. Det gör mig smått irriterad att helt plötsligt så börjar alla bry sig och alla blir helt plötsligt lite mer religiösa - så falskt! Så mycket falskhet... det är i stort sätt de hela deras religion är, en lögn. But who am I to judge - no one. Vi alla har en rättighet att tro på vad vi vill and I respect that. Men hur kan man vara så säker på sin tro när man inte vet faktan eller har jämfört de men något annat? I don't get it.

Sen mina systrar i Islam som också är revertiter... Det gör mig så ledsen när man pratar med dem och de berättar hur de ska fira jul med sina föräldrar and so on, man ser vissa som skriver och önskar andra god jul - vilket är så fel! I know det kan vara svårt för oss revertiter som har varit uppväxt med en annan religion - men vi kan inte glömma att vi valde att leva efter Islam! Subhan Allah, det gör mig så ledsen. Det är brist på kunskap... Detta livet är ett test, en prövning och något som bara är tillfälligt - frukta Allah! Till mina syskon som reverterat - detta är vårt test.

KOMMENTARER
En Åsikt från: Emma

Salam Alaykom... Jag håller med dig till 100%... Jag har svårt att förstå hur man som konvertit kan vilja fira jul, påsk, midsommar och allt det... Dem har ju själva gjort valet att lämna kristendomen för Islam.

Publicerat: 2009-12-25 | 12:55:11
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Anonym

Kan inte sega bettre en Syster Emma.

Publicerat: 2009-12-25 | 23:38:33
En Åsikt från: Amanda

så sant! man kan inte hjälpa att bli ledsen, det tar typ inte slut. Blir alltid lika chockad när jag ser en liberal muslim eller någon som är med i knasiga sekter uh, må Allah vägleda oss alla

Publicerat: 2009-12-26 | 20:58:56
Webbadress: http://apg.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback