Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-12-30 | 04:37:29
Vår religion säger till oss att läsa och finna kunskap

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu mina muslimska bröder och systrar ♥


Bismillah - In the name of Allâh


Okunskap är något som är skrämmande. Det är skrämmande hur människor kan vara så blinda för sanningen och faktan som finns svart på vitt och som funnits över 1400 år tillbaka. Jag är fortfarande förvånad, förstår inte varför egentligen, jag borde ju vara van vid detta laget av dessa bemötande av okunskap som jag stöter på. Speciellt konvertiter... från egen erfarenhet och av ren logik enligt mig, kan jag tycka att det är självklart för någon som konverterar att de söker kunskap om sin nya kärlek och religion. Så att man inte utför religionen på fel sett att de i slutet visar sig att all den tid man lagt ner inte betytt nått eftersom de inte tillhörde religionen. Bort kastad tid med andra ord då du inte får någon belöning från Allah eller att de accepteras hos Allah. Okunskap är nog de västa jag vet när jag diskuterar med någon annan. Klart vet dem inget från början är de ju en annan sak, då lär man ju dem. Men de jag syftar på är de som argumenterar och debatterar och försöker försvara utan att ha någon riktig fakta och bevis att stötta sig på.

Som många av oss vet och känner till är att när ängeln Jibril (Gabriel) för första gången uppenbarade sig för profeten Muhammah (Sallallaahu 'Alayhe wa Sallam) sa han: Läs!
Profeten Muhammad (Sallallaahu 'Alayhe wa Sallam) svarade att han inte kunde läsa.
Då sa Jibril (Gabriel) igen: Läs!
Profeten Muhammad (Sallallaahu 'Alayhe wa Sallam) svarade igen att han inte kunde läsa.
Tredje gången sa Jibril (Gabriel): Läs i din Herres namn, Han som har skapat människan av en grodd som växer fast! Läs! Din Herre är den störste av de frikostiga, som har lärt pennans bruk, lärt människan vad hon inte visste!” [Koranen 96:1-5].

Vår religion säger till oss att läsa och finna kunskap om Islam. Ändå hittar man så mycket okunskap. It's sad. När vi har alla tillgångar och all tid, de är väl de som gör mig förvånad... människor fruktar inte Allah för de har ingen kunskap om vem Allah är och vilka egenskaper Han har. Människor har ingen kunskap och sprider fel information om Islam, de vilseleder bara dem som redan är vilsna. Men Allah vägleder vem Han vill - vi kan bara göra dawah och sprida Islam. But still, att sprida okunskap tillhör inte Islam! Islam är perfekt men människan gör hela tiden fel. Där av kan man inte döma en hel religion på ett fåtal muslimers dåliga handlingar!

Vi alla har en plikt att finna sanningen och lära oss om Islam oavsett om vi är födda och uppväxta som muslimer eller om vi är nya konvertiter. Vi alla fick börja någonstans och vi alla har varit nya i religionen från början. Har vi inte rätt kunskap om vad som är Islam och har vi inte kunskap att kunna skilja på vad som är Islam och vad som inte är Islam, vilseleder vi bara våra nya bröder och systrar och vi blir straffade av Allah och hamnar i elden om Han inte visar oss nåd och förlåter oss för våra brister och fel. Men Allah är inte i behov av oss det är tvärtom - så frukta Allah mina bröder och systrar och sträva alltid efter rätt kunskap! Amin!

KOMMENTARER
En Åsikt från: linn

Ameen!!! Jätte bra inlägg min älskade syster, må Allah belöna dig!

Publicerat: 2009-12-30 | 06:36:01
En Åsikt från: Amanda

det är så sant ukthi, subhanAllah, det är mycket ledsamt varje gång man ser någon göra sig själv och religionen(ie, sprider felaktigheter) illa genom sin okunskap. Må Allah vägleda oss alla! Jazak Allahu khayr <3, Kunskap är ALLT

Publicerat: 2009-12-30 | 19:51:59
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Alfakher

Ameen.

Må Allah belöna dig.



Och själv ska jag läsa och lära mig, lite svårt i början är ju rätt ny men Inshallah så kommer det.. man kan inte allt på en gång =)

Inshallah så kommer dina böcker snart, är så tacksam !

Alhamdulillah.



Kram

Publicerat: 2009-12-30 | 23:23:10
Webbadress: http://alfakher.blogg.se/


En Åsikt från: Anonym

Ameen! Må vi alla bli vägldda och skyddade från falska påhitt....

Publicerat: 2009-12-31 | 14:57:00
En Åsikt från: Emma

det var jag som postade det ;)

Publicerat: 2009-12-31 | 14:57:28


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback