Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-04-06 | 19:50:56
Svar på en anonym kommentar ang. inlägget "Tiden rinner iväg..."

Tack för din kommentar. 
Jag känner att jag åtminstone har en rätt att svara dig "anonym".

Bismillahi rahmani rahim - I Allah's den nåderikes den barmhärtiges namn!

Utdrag från din kommentar: "Det är sant såklart, det är viktigt att man även säger till varandra om det är någonting speciellt som är 'sagt utan kunskap' som du skriver. Det är vår plikt som muslimer o syskon i islam, och det är ännu viktigare att man inte dömmer varandra eller tänker saker som "hon/han är så okunnig" eller liknande för alla gör misstag och därför måste man säga till om man ser någonting (på bästa sätt) och inte ha dåliga tankar om sina syskon."

Svar:
 Jag påstår inte att någon är okunnig eller att den och den vet så och så mycket. Jag anser mig själv inte veta bättre eller mer än någon annan! Vi alla lär oss olika fort, har olika situationer men vi alla har samma plikt som muslimer vilket är att finna kunskap om sin religion! Var i mitt inlägg påstod jag att jag ansåg mig bättre än andra? Hela inlägget var en ren påminnelse först och främst till mig själv därefter till alla andra som vill ta emot den. Allt på denna blogg är riktat till mig, därefter till den som vill ta den till sig! Den ända som kan döma är Allâh. Allâhu Alam, Allâh vet bäst vilka som har dåliga tankar som sina syskon i Islam. Även jag som många andra har brister och fel, må Allâh förlåta oss för dem.

Utdrag från din kommentar: "Det är bättre syster att du säger "må Allah vägleda oss alla" än att skriva "Vissa människor försöker ge dawah till andra när det själva är i stort behov av dawah. Hur skulle någon kunna ta en på allvar om man själv inte handlar utmed den dawah man ger?", det hela känns lite dömmande, som att det finns någon/några syskon du kanske stör dig på som även bloggar och som att du är bättre. (Jag vet att det inte är vad du vill säga eller menar med texten insh'Allah)"

Svar: Åsikten att "bristen av kunskap är stor" är inte min egen, utan från de lärda.
Kommentaren "Vissa människor försöker ge dawah till andra när de själva är i stort behov av dawah" är även den inte min åsikt utan de lärdas då de talar om Djamaa´at-ut-Tablîgh.
Kommentaren "Hur skulle någon kunna ta en på allvar om man själv inte handlar utmed den dawah man ger?" är även de en åsikt från de lärda då de säger lev som du lär. 
Utför man heller inte dawahn man ger så tror man ju inte på den för man lever ju inte efter den själv, right?! För att kunna utföra något måste man ha kunskap om de! - KUNSKAP före tal och handling!
"- Ha tro i det du säger utan att tveka. Det sägs att det som kommer från munnen når örat, men det som kommer från hjärtat går till hjärtat. Det arabiska talesättet lyder: om du inte har det, kan du heller inte ge det. Om du inte tror på det du förmedlar, kommer det inte att nå fram. Din ärlighet och övertygelse spelar en stor roll i hur du lyckas att utföra da'wah."

Koranen säger: ”TROENDE! Varför säger ni ett och gör ett annat? Det är djupt förhatligt för Allah att era ord inte överensstämmer med era handlingar!”(61:2,3)


Du säger: Jag vet att det inte är vad du vill säga eller menar med texten insh'Allah
En fråga till dig: Om du nu säger att det inte var de jag ville säga eller mena med texten, varför tar du upp de då?

"Anonym" Vem du nu är... du påstår att man inte ska döma, men du utför handlingen själv när du påstår att jag tror jag är bättre än någon eller du tror att jag stör mig på någon annan blogg etc. vilket är fel, som du själv säger. Vill du rätta mig, rätta mig med ord och tal från Quranen, profetens (sallalahu alaihi wa sallam) sunnah och från de lärda när du påstår att jag gjort fel. No offence, du har säkert mycket kunskap, Allâhu Alam, men dina ord och ditt tyckande går inte att jämföra med Allâh, profeten (sallalahu alaihi wa sallam) och de lärda.

Utdrag från din kommentar: "och sen så är det inte som att du skriver grejer på bloggen och att det är "din" kunskap. Det är kanske sådant du fått lära dig av islamiska böcker och lärda, du skriver inte dina egna luster när det gäller islam"

Svar:
Precis! Jag skriver inte från mina luster och begär - allt sånt hamnar under "MINA TANKAR OCH ÅSIKTER" Allt annat är vad Islâm säger, inshAllâh! Så kom inte att påstå något annat om du inte har bevisen för de. Kunskapen som finns på min blogg är kunskap jag samlat på mig och som jag mer än gärna delar till andra som inte har möjlighet att lägga sin tid på att leta upp den! MEN jag påstår INTE att jag skryter eller att jag vet bättre! Jag tackar Allâh för den vägledning han har gett mig, alhamdulillahi rabbil alamin! och ber om att Han ta'ala ger den till andra. De mesta på min blogg är de lärdas åsikt. "Listen and obey" sann kärlek ligger i lydnad - i Islâm har man ingen åsikt och man kan inte plocka från den med de som passar en själv. Islâm är ett och komplett, vilket jag säkert tror att du håller med om. Den som ändrar något, lämnar något, lägger till något har gjort fel mot sig själv.

Utdrag från din kommentar: "till slut vill jag säga att det är värre om man inte gör någonting över huvud taget än om man gör dawah"

Svar: Det du ska göra är att finna kunskap om din religion innan du ger dawah: de lärda säger: KUNSKAP GÅR FÖRE TAL OCH HANDLING!  "- Var medveten om vad du talar om. Försäkra dig om att du har en grundlig och djup kunskap om vad du talar om. Glöm inte bort att Profeten (sallalahu alaihi wa sallam), utlovat en plats i Helvetet åt vemhelst som säger en lögn om honom. Var säker på att det du säger är helt korrekt. Var ärlig om du inte vet. Om du inte är säker på dina kunskaper, kan ditt bidrag bli negativt istället för positivt."

Utdrag från din kommentar: "Jag dömmer inte dig, för man blir irriterad om man ser någon leka runt kanske, man varnar men personen förstår inte. Det man måste förstå är att vi är bara det, vi är bara varnare och påminnare, vi kan inte göra mer, det är upp till Allah allt annat. När man verkligen förstår detta och lägger sin tillit till Allah, mår man mycket bättre och slutar tänka på andra på det viset."


Svar: Må Allah förlåta oss båda om vi sagt eller gjort något fel, om vi talat utan kunskap eller vilselett någon!

Profeten (sallalahu alaihi wa sallam) sade i en autentisk hadith: “A-deeno Nasiha” (Denna religion är att ge goda råd).[Muslim] Som jag sa i början, mitt inlägg var en ren påminnelse och en varning för den som tänker och fruktar Allâh!

Må Allâh ta'ala belöna dig för din avsikt och din kommentar. 
Må Allâh vägleda oss till bättre kunskap och att vi tar vara på den tid vi har kvar, ameen!

Läs inlägget: Tiden rinner iväg...

KOMMENTARER
En Åsikt från: Dawah Syster

Salamu Aleikom Syster :)

Jo alltså känner du till en bra sida där man kan läsa om niqab är fard eller inte?

Publicerat: 2010-04-06 | 20:29:50
Webbadress: http://dawahsister.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Syster du skriver många gånger typ "Koranen, sunnah och vad lärda har sagt". Jag vet mycket väl om att du inte menar att dessa tre saker skulle vara lika viktiga men jag vill bara påminna om att lärda kan ha fel. Dem är människor precis som du och jag, och därmed inte perfekta och kan göra fel.



Må Allah belöna dig för all kunskap du sprider, ameen!

Publicerat: 2010-04-08 | 08:33:01
En Åsikt från: Svar till "Linn"

Svar:

Tack för din kommentar.



Syster först och främst kommer Allâhs ord!

Vad säger Allah?



Allah (azza wa-jall) säger i Sin bok vad som betyder: "Fråga de som besitter kunskap om ni inte vet." [al-Anbiyâ 21:7]



Han (ta'ala) säger även:

"Det som Budbäraren ger er, ta de; och det som han förbjuder dig avstå [från det], och frukta Allah; Allah straffar med stränghet." [al-Hashr 59:7]



"Låt dom som sätter sig emot Budbärarens befallningar ta sig i akt; de skall få utstå [hårda] prövningar i denna värld och ett plågsamt straff väntar dem [i nästa liv]." [an-Nur 24:63]



Vad säger Hans budbärare?

Profeten (sallalahu alaihi wa sallam) sade;

"Överlägsenheten hos en utbildad man över en okunnig [som tillber Allah] är lika tydlig som fullmånens sken som överglänser stjärnorna" Ibn Nuaym: al-Hilja 9:45, Al-Albani: Sahih al-Djami (4212).



Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) sade: "Det bästa folket är min generation, därefter de som efterträder dem och därefter de som efterträder dem." (al-Bukhârî, Muslim, Abu Dâwûd och at-Tirmidhî)



Syster jag har aldrig, någonstans sagt att man ska följa någon blint! Men jag har alltid påminnt att söka kunskap då kunskap är grunden till att skillja på vad som är islam och inte är islam!



Må Allah belöna dig för din avsikt och hålla oss på den raka vägen, ameen!

Publicerat: 2010-04-08 | 12:30:02
Webbadress: http://myroadtrip.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

tack så mycket syster för ditt fina svar! Må Allah belöna dig rikligt, både i detta livet och i det nästkommande, ameen!

Publicerat: 2010-04-08 | 16:54:41


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback