Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-08-22 | 18:09:35
Min första Ramadan som Muslim - Dag 1.

As salamu alaykum wa rahmatulahi wa barakatuhu alla underbara syskon!

Min första dag på Ramadan har börjat hur bra som helst. Hade inga problem med att ta mig upp i morse vilket bara har gjort att hela dan varit lyckad - so far so good :D Dock känner jag smått (mycket) av att det är tomt i magen och att de vattnas i munnen efter något att dricka. Ser verkligen fram emot att få bryta fastan i kväll hos en syster :) Subhan Allah, jag ser verkligen fram emot resten av månaden. Även om jag känner mig fysiskt svagare känner jag mig redan starkare rent psykiskt då jag har ett konstant krig i huvudet om att jag måste påminna mig själv och inte glömma varför jag  gör detta, varje minut är dyrbar och går inte att få tillbaka. Trots att det bara är första dagen så har de ändå get mig så otroligt mycket. Man har verkligen fått tänka till och liksom, här sitter jag och fastar. Avstår från både mat och dryck och ängnar min dag till att dyrka Allah, rent frivilligt medan det finns flera miljoner människor som bara tar mat för givet och slänger bort sin dag. Subhan Allah! Så tacksam jag är för att Allah valde mig att vara en av de vägleda. I am lost for words... bara så tacksam och så glad. Trots att det är mycket som är en prövning nu då jag berättat för min mamma att jag är muslim och fler prövningar som ska kolla, har mitt hjärta aldrig funnit så mycket ro som jag har som muslim och som jag har just nu. Trots att de stormar runt omkring mig och det är kaos i mitt huvud så subhan allah i have peace in my heart! ♥

Må Allah belöna oss alla för vår fasta och underlätta det för oss när det känns jobbigt! Ameen!
I love u all for the sake of Allah! Må Allah belöna mina systrar och mina bröder med paradiset! AMEEN!

KOMMENTARER
En Åsikt från: Swislam

Ameen! Baaraka Allahu fiki syster. Hehe det är bara kriga på;)



Läs din mail syster..



Jazzaki Allahu kheiran

Publicerat: 2009-08-22 | 20:20:25
Webbadress: http://swislam.blogspot.com


En Åsikt från: Emma

Salam alaykom.. Insha allah så kommer resten av ramadan att gå lika bra som idag :) Masha allah blir alltid så glad över att läsa din blogg, man blir själv påmind....

Publicerat: 2009-08-22 | 23:20:15
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Mashaallah! Jag blir verkligen jätte glad och jag hoppas på att den resterande månaden ska fortsätta lika bra för dig. Ramadan mubarak! <3

Publicerat: 2009-08-22 | 23:48:06
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/


En Åsikt från: Hanaan

wa aleikom as-salaam syster. Gumman jag har sen barn gått i koranskola och jag har lärt mig till surah Yaseen. Men har nu på senare tid glömt bort mycket av det så jag har börjat om från början igen. Hellre att jag kan enda fram till sura yaseen utantill än inte. Så det underlättar myckt för mig, att jag kan memorera några suror per dag. Må Allah underlätta för oss. Jag talar inte arbiska men de arabiska bokstäverna har jag inte svårt för.



Men gör mål hur mycket du skall lära dig per dag och det som underlättar är att man läser det man lärt sig unde bönen på så sätt glömemr man inte de eftesom man läser det under varje ban, varje rakaáh osv. ett råd är att ta det lugnt och memorisera det i ditt tempo på så sätt blir det lättare.

Publicerat: 2009-08-23 | 16:23:45
Webbadress: http://ssk-studentinna.devote.se


En Åsikt från: Hanaan

och jag kör med 4-5 suror tills jag kommer till juzz Naba (Amma) sen skall jag sakta ner till 1-2 suror. Jag vill inte bara memorisera utan också förstå innebörden då det blir lättare att förstå samt handla efetr det. Må Allah underlätta för oss alla.

Publicerat: 2009-08-23 | 16:27:43
Webbadress: http://ssk-studentinna.devote.se




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback