Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-08-23 | 19:25:19
Min första Ramadan som Muslim - Dag 2.

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu mina dyrbara syskon!

Subhan Allah, går dagens iftar (fast-breaking) var efterlängtad. Jag verkligen njöt av att ha något att tugga på och man riktigt kunde känna hur vattnet rann hela vägen ner till magen. Det var en helt annan upplevelse och det får en verkligen att uppskatta maten man stoppar i sig. (Tack syster Emma för en trevlig kväll, jag hade kul). 
Dagens fasta har varit lite mer kämpig då jag känner mig riktigt trött, liksom en sådan känsla att man inte orkar göra något, bara allmänt svag. Magen kurrar konstant och de gör de ju inte lättare att de ligger en mat tidning sidan om mig, haha, bäst att slänga den kanske? Men jag slarvade väl lite med frukosten innan fadjr... vilket innebär att min mage varit tom i stort sätt hela dan. Well, well klockan är typ sju vilket innebär att det är ca 1 och 1/2 timme kvar till iftar. SABR! (Tålamod). 


Vad har jag gjort idag för att hålla mina tankar borta från mat?

  • Efter middagsbönen satte jag mig ner för att lära mig den andra delen av "Tahiyat" (där man sänder nåd och välsignelse över Profeten Muhammad (saw) och hans familj samt också Ibrahima (as) och hans familj).
Började sedan läsa en bok...
  • "Kallelse till den enda Guden" av Dr. Asra Rasheed, som jag fått av en syster - Må Allah belöna henne, ameen! 
Men orkade bara läsa 3 kapitel till magen tog på all min koncentration. Så jag la boken åt sidan och satt nu och glodde upp i taket... sen fördrev jag tiden smått på youtube, as always... Men efter en stund kom jag ihåg att varje sekund är dyrbar och satte igång en föreläsning om...
  •  "Utsmyckning" med Abdul-Wadud assueidi, må Allah belöna honom, ameen!
Efter de var jag riktigt trött... men kände ändå att jag måste göra något för att fortsätta att fördriva tiden. Kom ihåg att många rekommenderat en att lära sig...
  • Ayat al- kursi. Så drog in på Mounth Hira (du hittar länken under "Bra sidor") och började nötta in den i huvudet. Dock blev jag så pass torr i halsen efter allt upprepande och mitt försökt till att uttala allt rätt, sen fick jag bara huvudvärk då syret försvann. Så jag la ner allt och tog en paus genom att blogga...


Nu orkar jag dock inte göra fler försök till att hålla tankarna borta från mat, har till och med varit inne och kollat massa recept på nätet att de nu bara vattnas i munnen... får väl snart börja fixa käk till iftar - am looking forward to it! Don't you? Dock är de lite tråkigt att man är ensam då man ska bryta fastan. Men kommer ha alla mina dyrbara syskon i tankarna så kommer inte känna mig så ensam.

Om du vill får du gärna dela med dig av vad du har gjort i dag för att hålla dina tankar borta från mat. Eller också bara tipsa om något som är värt att spendera tid på.

Må Allah acceptera er fasta och belöna er med paradiset, ameen!
Salam (Peace)

KOMMENTARER
En Åsikt från: R

Om du bor i sthlm , så kan jag tipsa dig om söndags föreläsningarna som hålls av just abdul wadud , i kista kl 17.00 , dem är underbara och du har a good 2 h att hålla hjärnan borta från maten :D



Må allah underlätta för dig.

wsalam

Publicerat: 2009-08-23 | 23:15:56
Webbadress: http://stoltmuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Må Allah belöna dig min kära syster, ameen. Inshaallah så kommer du tycka att det blir lättare längre fram då du och din mage vant dig vid att hålla dig ifrån mat under dag tid.



Vi får ta och träffas någon dag under ramadan inshaallah.

Publicerat: 2009-08-24 | 19:14:44
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/


En Åsikt från: amanda

mash'Allah haha du skriver så underbart mash'Allah! Jag älskar att läsa Koranen det får tankarna bort från allting alhamdulilah... Men det blir nog lättare för dig snart insh'Allah! Må din fasta bli accepterad och att vi möts i paradiset!

Publicerat: 2009-08-25 | 05:07:47
Webbadress: http://apg.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback