Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-08-27 | 14:56:33
Min första Ramadan som Muslim - Dag 6.

Må Allah ge alla mina bröder och systrar paradiset, ameen!


Det har snart gått en hel vecka av Ramadan och jag börjar bli rätt van av att magen är tom. Dock blev de dåligt med  mat till sohoor i morse trots att kylskåpet är fyllt av olika rätter, haha. Mitt kylskåp har aldrig varit så fullt som de varit nu under ramadan - waird. Det är nog bara för att man inte kan äta när man vill. Och efter iftar är man ju så mätt att man inte orkar äta något mer förutom en portion mat. Än så länge har de inte undrat något mer över varför jag inte äter frukost på jobbet och till lunch brukar jag smitta ut och gå en runda... bara för att få tiden att gå. Sen får man ju passa på nu när det fortfarande är fint väder. Dock börjar jag bli smått hungrig och känslan av att bara sova har varit med mig ända sen i morse. Det ska bli skönt till helgen då man bara kan vara hemma och läsa och lära sig något av värde. Sen fyller man år på lördag (de jag typ glömt bort - jag slutade fylla år vid 20, att se sig själv som 21 är bara en siffra för mycket, haha) och de firar jag nog genom att följa med en syster till moskén lagom till Isha och Tarawih bönen, inshallah :) Sen till söndag kommer nog min lilla syster på besök, inshallah så får hon reda på att jag numera är muslim. Men jag tror hon har lättast att acceptera de, när de gäller min familj.

Jag laddade ner Ayat al Kursi, från Mount hira, som jag fortfarande håller på att lära mig, har memorerat typ de 2 första meningarna och inshallah lär väl resten gå som smällt smör. När jag väl får tid till de - inshallah. I love to learn - men de gör mig hungrig, haha.

Ikväll är jag bjuden på iftar and im looking forward to it. Är redan hungrig... Subhan Allah jag satt och tänkte igår när jag bröt fastan, på hur hungrig jag var och hur tacksam jag är som har möjlighet till att äta som flera miljoner människor aldrig får chans till då de hinner svälta innan de någonsin fått fylla sina magar så pass mycket att de inte orkar äta mer. Subhan Allah...


Jag är inte hungrig längre.

Salam ♥ Peace

KOMMENTARER
En Åsikt från: Linn

Jag vill önska dig lycka till om du bestämer dig för att tala om för din syster nu till helgen att du är muslim. Jag hoppas att det inshaallah ska gå bra och att hon ska acceptera ditt beslut. Må Allah underlätta för dig och belöna dig för din strävan efter det goda och det rätta. Ameen!

Publicerat: 2009-08-27 | 21:34:30
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback