Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-11-23 | 02:21:29
They know!


As salamu alaykum wa rahmatulahi wa barakatuh till den troende,


Subhan Allah, Jag trodde aldrig de skulle komma till denna dagen, det kändes som en evighet inom mig. Men nu är det som en lättnad jag aldrig känt, jag vet vem jag är, dem vet vem jag är - Jag är muslim! Alhamdulillah, hela helgen har jag bett om mod, mod att våga berätta. Im lost for words...

Det hela började med ett tv program som sedan lede till en diskussion, som i sin tur blev till lite av en debatt. Mina känslor var över belastade med allt som hände tillsammans med den lättnaden jag kände av att äntligen ha fått de överstökat. Jag ville så gärna visa allt om Islam på en och samma gång, även om jag visste att sånt här tar tid. En påminnelse om sabr fick mig att ta ett djup andetag och lyssna på de min pappa hade att säga.

Reaktionerna var förväntade och de var som jag hade trott. Min syster hade lättare för att acceptera de än min pappa men alhamdulillah de hela slutade med en kram och respekt för varandra. Dock är inte vår debatt/diskussion över då vi är envisa båda två. Men inshallah så ska vi sitta ner en dag och prata om de bit för bit.

När jag frågade min pappa (som är kristen) varför han valde just kristendomen så fick jag höra en story som var snarlik min egen och hur jag själv fann min väg till Islam. Jag såg min chans att få honom att förstå varför jag valde Islam och jag visste att han skulle förstå utan att döma mig. Subhan Allah! Allah underlättade för mig, Allahu Akbar. Mycket av de jag sa såg jag att de fick min pappa att tänka. Må Allah vägleda honom till sanningen, ameen.

Må Allah förlåta mig för att mina känslor tog över i början av vår diskussion och må Allah förlåta mig om jag sagt något som varit vilseledande för min pappa. Alhamdulillahi rabbil alamin dem vet!

It brings tears to my eyes because of the relief I feel - ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR!

KOMMENTARER
En Åsikt från: Linn

Allahu akbar! Alhamdolillah! Vad glad jag är för din skull, jag vet hur detta tyngt dig och hur du längtat efter att verkligen ha det sagt. Jag är stolt över dig sister! Må Allah belöna dig och må Allah vägleda din familj till islam, ameen!

Publicerat: 2009-11-23 | 08:48:49
En Åsikt från: Linn

min andra kommentar verkar inte kommit upp så jag skriver igen ;p



Alhamdolillah, vad jag är glad för din skull. Jag vet att du har varit nervös och tänkt på det här länge. Alhamdolillah att det löst sig. Jag är stolt över dig sister! Må Allah belöna dig och må Allah vägleda din familj till islam, ameen!

Publicerat: 2009-11-23 | 09:26:08
En Åsikt från: Emma

Masha Allah, vad underbart att höra :) Är verkligen enormt glad för din skull, och vad skönt att det inte blev så hemskt som du kanske trott...

Alhamdulillah, en börda har lyfts från dina axlar...

Publicerat: 2009-11-23 | 16:07:00
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Hamzoza

mashaAllah!!! :D Allahu Akbar!! är glad för din skull syster, din glädje är våår inshaAllah =) Må Allah forsätta leda dig i vägen av underlättnad!! :D:D

Publicerat: 2009-11-23 | 20:58:42
Webbadress: http://hjertaislam.blogg.se/


En Åsikt från: R

MAshallaah , mabrouk ( grattis ) ukhte , må allah vägleda hela din familj inshallah , och underlätta för er allihop !



Ta hand om dig <3 Din syster i islam.

Publicerat: 2009-11-24 | 19:21:31
Webbadress: http://stoltmuslima.blogg.se/


En Åsikt från: Shaimah

MashaAllah TabarakAllah! Vilken lättnad det måste vara! :)

Publicerat: 2009-11-25 | 13:11:00
Webbadress: http://shaimaaah.blogspot.com




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback