Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-09-07 | 14:45:52
Min första Ramadan som Muslim - Dag 17.

"Får du i dig någon mat överhuvudtaget nu förtiden?" Frågade hon mig rakt ut så där strax efter lunch. Det kom rent oväntat då hon inte brytt sig alls sen första dagen av Ramadan... Jag svarade givetvist; Ja, på hennes fråga.

"Jaha, vad åt du till frukost idag då?" var hennes följdfråga. Jag kände mig ställd mot väggen... för en sekund tänkte jag: "Ska jag berätta?" men svarade i ren panik att jag hade ätit samma typ av mat som förra gången hon frågade mig. Hon kollade lite misstänkt på mig... Jag ville bara hon skulle gå och sluta fråga mer. Fick mått ångest när hon gick och var nöjd med de jag hade svarat henne, då jag insåg att jag i stort sätt hade get henne en lögn... Jag åt ingen frukost i morse innan fajr idag och här säger jag till henne att jag fortfarande är mätt... (Jag är inte hungrig, men jag sa ändå att jag hade ätigt). Jag vet att det är fult att ljuga och att det är något man ska undvika under Ramadan. Det spelar ingen roll om det är små eller stora lögner... en lögn är en lögn right?

Gjorde jag fel som sa något annat för att göra henne nöjd och för att låta bli att berätta att jag fastar?
Jag kan inte ljuga för jag får alltid ångest, eller kan och kan, jag vill inte. För det ger mig bad feelings och egentligen är de lika bra att säga som det är från början istället för att de ska bli till en stor grej senare när sanningen kommer fram... Jag har märkt väldigt mycket den senaste tiden att jag verkligen tänkt på saker jag sagt och vad jag säger. Jag själv har i stort sätt slutat svära och så fort jag hör någon annan göra de så blir jag typ chockad och tänker "så kan man väl inte säga..." haha, speciellt om de kommer från min farmor.
Ibland ångrar man visa meningar man sagt utan att tänka sig för och ibland önskade man att man kunde sagt de och de istället. Eller bara lagt till och ta bort (jag och min felfria värld). Måste sluta tänka så! Allt händer av en mening och en orsak och blir det så som de blir så är det så det ska vara, för det är Allah's vilja!


Just nu sitter jag och skriver detta med papper och penna, haha känns som jag skriver dagbok. Bara för att servern ligger nere och vi inte får pilla på datorerna. Känner mig lite old fashion då jag inte använt mig av papper och penna sen high school haha... mobbat :P Går lite långsamt då jag komiskt nog skriver snabbare på datan (nörd som jag är 8-P).
Jag har fått väldigt bra och positiv respons på videon som jag la upp igår, mashallah. Who knows but Allah? Kanske blir de fler videos...? Inshallah - dock var det rätt tidskrävande att sätta ihop den då hela min lördag i stort sätt bara försvann. Men sen, ett bra budskap är väl ändå värt att lägga ner lite extra tid på... Speciellt när man har möjlighet att nå ut till så många på så kort tid. Vi har fått verktygen i alla möjliga former och nu är det upp till oss att använda dem på bästa sätt! Sprid Islam på de sätt som vi har möjlighet och tillgång till. Det är lättare idag än vad det var förr - utnyttja de på rätt sätt! Alhamdulillah! Allah Akbar! Ställ dem mot väggen, du har ju bevisen i din hand (Koranen). Ju fler vi är som sprider sanningen om Islam, ju starkare blir vår Ummah och ju mer belöning får vi, ameen!

I love you all for the sake of Allah and I will fight for my Ummah till the day of Judgment, inshallah!
And I hope you'll do the same!

Salam ♥ Peace
Im Proud To Be A Muslim


KOMMENTARER
En Åsikt från: Swislam

Assalamu aleykum syster!



Naam det är aldrig bra att ljuga, det lägger bara på med dåliga handlingar i våra vågskålar och det är nåt som Allah inte är nöjd med.



Det finns däremot en grej som du kan göra...kommer inte riktigt ihåg vad heter...ska inshaallah ta reda på det.



Men det är t.ex när du tillfrågades om du hade ätit nåt....då kan du säga ja utan att specifik nämna när och vilken dag. Du skulle kunna säga, ja, jag har ätit det här och det här så nämner bara lite av sakerna som du har ätit utan att nämna när du åt dom. Om du ställs en specifik fråga däremot blir det ju lite svårare då måste du tala sanningen aint no way around that, men för att undvika det kan du alltid bara ge nåt svar på det som du har gjort utan att vara specifik för då ljuger du inte, du är bara inte specifik om du vet vad jag menar.



T.ex jobb, vi som jobbar måste jobba we know this, men det är inte alltid vi pallar jobba real talk, kanske vaknar upp nån dag och man är fett trött, eller fett less, eller vilken anledning man än har för att inte palla jobba, du kan ringa in och säga att du inte mår bra, men det behöver inte betyda att du är sjuk, du kan vara less på ditt jobb och då mår du inte bra, du kan vara less på människorna på ditt jobb och du mår du inte, du kan vara less på att smyga omkring på jobbet och då mår du inte bra osv...men det betyder inte att du är sjuk och du ljuger inte du är bara inte specifik om varför du inte mår bra...ett exempel bara to make my point...så om du inte vill ljuga säg sanningen men utan att specificera dig bara;)



Det är tillåtet att göra så.



Kheir inshaallah ala kuli hal, ska ta reda på vad det hette.



Ta hand om dig syster.



Allahi baarik fiki

Publicerat: 2009-09-07 | 19:08:30
Webbadress: http://swislam.blogspot.com/


En Åsikt från: Amanda

Heheh nästa video kan ju handla om Ramadan inshAllah? :D , fast då kanske de tar två dagar muhahah, men det är så bra mashAllah!!!

Publicerat: 2009-09-08 | 23:24:33
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Broder i Islam

As salamu Alejkum, denna kan du lägga upp på din sida,

http://www.youtube.com/watch?v=Zuc3RvpBIEE&feature=related

Publicerat: 2009-09-09 | 11:43:58
En Åsikt från: YouniQue

Masha Allah sidan är jätte fin :) och Må Allah undrelätta allt för dig syster!

Publicerat: 2009-09-09 | 18:40:35
Webbadress: http://younique.devote.se




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback