Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2009-09-18 | 12:45:35
Min första Ramadan som Muslim - Dag 28.

Bismillah - In The name of Allah
As salamu alaykum wa rahmatulahi wa barakatuhu.

Alhamdulillah, jag är så tacksam för att jag har de människor som jag har runt omkring mig. Så tacksam för att jag har allt som många tar för givet eller som många inte har. Så tacksam för hälsan jag fått, synen jag har, rösten jag talar med och hörslen som gör de möjligt för mig att höra allt runt omkring mig. Subhan Allah. De sista dagarna av Ramadan är snart passerade och aldrig trodde jag de skulle gå så fort. En månad kan känns lång, when you stand at the beginning and looking towards the end. But when you stand at finishline you don't want it to end. Denna resa har gjort mig känslosam och stark på samma gång. Och tagit mig one step closer towards Allah. Inga ord kan beskriva min tacksamhet. 

Maten som många tar för givet och som står på bordet varje dag hos många är bara en dröm för andra. Det gör mig tårögd att så många aldrig får känna av hur det är att vara riktigt proppmätt. Det gör mig tårögd att veta att de finns så många som aldrig riktigt får känna vad en god natts sömn är. Eller bara en sån sak att kunna dricka rent vatten direkt ur kranen. Subhan Allah. Listan kan göras lång...

Jag är så stolt och glad att jag klarade mig genom denna Ramadan och jag kan vara glad och tacksam för de stunder jag fick ägna min tid åt dyrkan. Jag är så tacksam att jag är så pass frisk att jag kan utföra alla delarna av bönen utan svårigheter eller smärta, jag är så tacksam för att jag kan läsa, bara en sån sak, subhan allah att kunna läsa Allah's ord (även om det bara är en översättning) ger en så mycket. Jag är så tacksam för att Allah gav mig den avancerade hjärna jag har och kapaciteten till att kunna tänka självständigt. Så tacksam att Allah gav mig friheten att kunna andas utan maskiner.

Subhan Allah, Alhamdulillah, Allah Akbar! La illah illa Allah!
Må Allah belöna alla mina syskon i Islam med paradiset, acceptera deras fasta och besvara deras böner. Hjälp dem genom deras svårigheter och vägled dem genom deras prövningar till den rätta vägen och håll dem borta från de som är haram! Förlåt dem för deras misstag och för deras handlingar som varit haram! Stärk alla mina bröders och mina systrars iman och håll dem på en stadig och stabil grund så att vår ummah kan bli starkare, ge dem tålamod och mod att övervinna rädslan mot dem som inte tror. Underlätta för dem i detta livet och ge dem paradiset i de nästa. Och låt inte dem som du väglett gå vilse utan håll dem på den raka vägen till paradiset, AMEEN! 
Till mina syskon i Islam: You are always in may prayers! 



Denna del enbart för kvinnor!

Om en kvinna blir oren (får månadsblödning) någon gång under de 10 sista dagarna av Ramadan och inte har möjlighet att dyrka Allah eller chansen till att utföra nattbönen i Laylat Al-Qadr (The Night that is better than a thousand months) har hon då ändå möjlighet till den natten (Laylat Al-Qadr) då hon ska ta igen sina dagar efter Ramadan? Eller är den borta för evigt och går inte att ta igen? ... skulle vara riktigt orättvist om en kvinna inte har möjlighet till de... då hon inte kan hjälpa att hon blir oren. Om någon vet, lämna en kommentar och skicka gärna en länk på vart du tagit del av denna information. Barik Allahu fik!

KOMMENTARER
En Åsikt från: Emma

Salam Alaykom kära syster...



En kvinna som har månadsblödning kan dyrka Allah även på Laylat Al-Qadr, men hon kan inte utföra någon bön... Dyrkan är inte enbart att be, det kan handla om att göra dua, eller göra dhikr... Masha Allah, Islam är så enkel och det finns ingen orättvisa inom Islam...

Jag har hämtat detta från islam-qa, se på länken,

http://www.islam-qa.com/en/ref/26753/laylat%20al%20qadr

Publicerat: 2009-09-18 | 13:52:20
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/


En Åsikt från: rita

du är utmanad kolla in min blogg http://myheart75.blogspot.com/

Publicerat: 2009-09-18 | 14:04:43
Webbadress: http://myheart75.blogspot.com/


En Åsikt från: Linn

Ameen! Må Allah hjälpa alla våra syskon i islam och göra vår ummah stark! Må Allah belöna dig för detta vackra inlägg som verkligen är värt att tänka på. Vi alla, och framför allt jag själv, måste bli mer tacksama och inse hur många gåvor vår älskade skapare ger oss hela tiden. Vi måste inse att det är en välsignelse att bara vakna upp på morgonen och få chansen till en dag till i livet.

Allah akbar wa alhamdolillah!!

Publicerat: 2009-09-18 | 18:24:13
Webbadress: http://hlbd.blogg.se/


En Åsikt från: asmaa

assalamu alaykum ukhti.. yes, du kan göra massor av dyrkan förutom att stå i bön.. dhikr, dua, läsa tafsir av Quranen, andra islamiska böcker.. Dyrkan måste ju inte vara just en bön, utan om du gör ngt för Allahs skull som är bra för din religion så inshaAllah kan du få samma belöning.. om man t.ex ej kan läsa Quran pga man har mens, så kan man t.ex ta på sig ett par handskar när man rör vid den o läser den. det är tillåtet för oss att göra så..

må Allah acceptera vår fsta o böner, ameen

Publicerat: 2009-09-19 | 02:52:05
En Åsikt från: Najma9400

SAlamu Aleikom syster. MashAllah väldig vackert blogg du har. Syster jag har sett din youtube kanel och det var jättefin. Jag undrar bara om du kan fixa min youtube kanal också efetrsom jag kan inte fixa det så bra.

Publicerat: 2009-09-20 | 21:05:55


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback