Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-02-01 | 14:09:12
Stannar upp i vardagen för att dyrka Allah

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Alhamdulillahi rabbil alamin - Lov och Pris tillkommer Allah, världarnas herre.
Igår satt jag och dividerade med mig själv om hur jag skulle gå tillvägas med min hijab resa... dock kom jag ingenstanns. Tankarna går hela tiden i vågor. En dag då min iman är hög kan jag tycka att det är väl ingen big deal att ta på sig abaya och niqab, jag skulle ju göra de enbart för Allah subhana wa t'ala. Jag brukar ju redan springa runder med de hemma. Varför ska jag behöva stressa varje morgon med "vad ska jag ha på mig", "passar detta?" - såna tankar som är obetydliga för Allah. Han tittar inte på vårt yttre... ändå är det som många lägger vikten på de.

När jag körde till jobbet i morse och körde igenom en korsning såg jag en bil komma från höger, tänkte för mig själv: Tänk om den hade kört rätt in i sidan på mig och jag hade överlevt krashen, hade jag tatt på mig hijab och abaya dagen efter av rädsla för Allah? Klart det hade varit ett stort Wake up call, men det är ju fel för det ska ju inte behövas om man vet vem Allah är.

Ibland kan jag drömma mig bort och föreställa mig att jag bor i ett muslimskt land, solen skinner och jag är ute och handlar med mina barn, fullt klädd i svart abaya och niqab, inshAllah. Jag är nog inte den ända. Tänk om man bara kunde få smällt in i mängden där man bara kan vara sig själv och där alla stannar upp i vardagen för att dyrka Allah. Det ger mig gåshud.




Må Allah skydda oss från Shyatans viskningar och planer, ameen
Må Allah få oss att frukta hans vrede mer än vad vi redan gör, ameen
Må Allah stärka oss och hålla oss på den raka vägen, ameen
Må Allah vägleda oss genom våra svårigheter, ameen
Må Allah skydda mina syskon från elden och från gravens plågor! Ameen


KOMMENTARER
En Åsikt från: Anonym

Assalamu alkekum wa rahmatullahi wa barakatu min syster i islam :)

Jag blir bra så varm i hjärtat när jag läser dina inlägg :) Keep it strong!

Har tänkt precis som du, drömmen om att kunna gå klädd som man vill och smälta in.

Det är inte alls lätt här i Sverige...men inshallah vi får stor belöning för våra ansträngningar!

Publicerat: 2010-02-01 | 20:16:12
En Åsikt från: Mujaheedah

MashaAllah jättefint skrivet Wallahi Ukthi, må Allah förverkliga dina drömmar inshaAllah, sabr.

Publicerat: 2010-02-01 | 20:53:12
Webbadress: http://mujaheedah.blogg.se/


En Åsikt från: Linn

Ameen!!



Jag vet precis hur du tänker, för jag känner likadant... Ibland så är man jätte stark och tänker att ingenting förutom Allah är viktigt, men ibland fastnar man för mycket i dunia och börjar tänka att "kanske är det extremist att gå så långt, tänk så är det inte obligatoriskt att göra det och det..."

Men Alhamdolillah vår iman kommer alltid att gå upp och ner och det gäller bara att kämpa och kämpa!

Publicerat: 2010-02-02 | 08:32:34
En Åsikt från: Emma

Ameen.



Det roliga är att när jag var i Syrien ( majoriteten är muslimer ) så var det jag som var uttittad för att jag inte hade hijab ;) ..

även om de va många som inte hade de, men de är inte mkt turister i det landet, o blue eyes o hela kittet. Så jag blev sur o sa till min kille Snällaaa köp en släja åt mig hahaha. men han vill inte men ändå. det är roligt hur det kan vara-

Från sverige där man stirrar åp beslöjade, till syrien där man stirrar på obeslöjade.



Take care !!! <3

Publicerat: 2010-02-02 | 13:32:03
Webbadress: http://alfakher.blogg.se/


En Åsikt från: amanda

ameen!



Det skulle verkligen vara underbart!

Publicerat: 2010-02-02 | 14:48:59
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Emma

Masha Allah. Må Allah hjälpa mig att flytta till ett muslimskt land!! Ameen.

Publicerat: 2010-02-06 | 00:51:49
Webbadress: http://amuslima.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback