Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-02-09 | 11:15:43
En månad: Jag drar mig tillbaka...

As salam aleikum wa rahmatualhi wa barakatuhu,

Det har gått typ en månad nu sen jag började använda min sjal med "knut" (ej korrekt hijab, men en bra början). Mitt huvud känns inte lika tungt och jag har lärt mig hur den ska sätta upp den för att slippa nackspärr. Jag lägger inte längre märket till att jag har nått på huvudet fören jag ser mig i en spegelbild eller råkar ta mig på huvudet. Det känns helt naturligt trots att jag ibland kan sakna att ha nersläppt hår. Men då påminner jag mig bara om hur irriterande de kan vara när de blåser ute och då håret lever sitt eget liv. Men också att jag fruktar Allah och gör det för mitt eget bästa då jag har självrespekt för mig själv och inte vissar upp mig för vem som helst. Allah vet vad som är bäst.

Gällande situationen på jobbet och mina kollegor, så har jag väl inte märkt av mer än att de tystnar i korridoren och att de känns som att de försöker undvika att titta på mig. Kanske bara inbillning, men börjar kännas konstigt att ingen vågat säga nått av ren nyfikenhet förutom min ekonomichef då hon från ingenstans ville tipsa mig om ett superbra ställe i Malmö där de enbart sålde sjalar. 

Jag känner väl att jag mer och mer drar mig tillbaka, då de enbart är massa haram i deras samtalsämnen. Vilket gör att jag inte riktigt trvis längre på jobbet. Dels också för att jag inte känner att jag får den dagliga dos av Islam som jag skulle vilja ha. Miljön är stressande och det blir svårt att koncentrera sig i bönen. Dock så börjar tiderna för bönerna bli lättare i och med att dagarna blir längre. Efter klockan 15:00 är jag i stort sätt den ända kvinnliga på jobbet vilket inte gör det så passande för mig att gå ut och sätta mig vid fika bordet och umgås med de andra, då jag vill undvika att skapa fitna (frestelse)... InshAllah så har Allah något bättre för mig.


KOMMENTARER
En Åsikt från: Emma

Inshallah så blir det bättre, sabr..

Men det är svårt..

Man tycker ju att dom borde iaf fråga något, har dom inte sagt ngt överhuvudtaget ? Knas.. eller så kanske dom fattar men inte vågar säga ngt.



Haram snack, fattar inte varför det är så kul.. innan var jag en sån som alltid skämta om saker o ting men inte privata, men en kompis va här häromdan o hon va skitarg för hon tyckte de va jobbigt på hennes jobb för alla satt o snacka helt öppet om deras sexliv o grejer.. asså.. de kan faktiskt vara störande för andra att veta vad dom gör privat.. lixom vem vill veta det ?



Publicerat: 2010-02-09 | 17:47:43
Webbadress: http://alfakher.blogg.se/


En Åsikt från: Amanda

inshaAllah!



Må Allah ge dig ett bättre arbete eller ställe att vara på där du får vara bland muslimer och växa i dig själv, ameen!

Publicerat: 2010-02-10 | 23:27:03
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Fatiha

Inschallah blir det bättre.

Väldigt konstigt att de inte frågar.

Le stort nästa gång du går förbi dina kollegor ifall de tystnar. Du arbetar ju ändå med dem så ett umgänge är ett måste. Ialla fall tills du hittar annat eller om du börjar plugga.



Håller med om att det som diskutteras på fika rasterna är rätt jobbiga ibland.

Jag är en sådan person som bara stänger mina öron.

Om det är på lunchen äter jag klart sen går jag till mitt skrivbord och gör annat.



Tänk på att allah testar dig hela tiden.

Som du själv skriver det viktigaste är vad du har i hjärtat. Var sann mot dig själv.



Inshallah sker allt av en orsak.

Må allah ge dig saber tills en annan dörr öppnar sig för dig.

Publicerat: 2010-02-18 | 07:29:42
Webbadress: http://fattis.wordpress.com




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback