Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-01-11 | 10:54:48
Att bestämma sig...

... och sedan slutföra de.


As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Jag tänkte göra en ny kategori som jag tänkte name ge till "Min väg till Hijab".
Att prata om de gör de lättare att hantera och man går inte vilse bland shaytans viskningar. Jag vet om att jag inte är den enda som funderar på att ta på sig hijab eller att jag inte är den enda som gått igenom detta. Man kan väl säga av erfarenhet att detta är något vi alla går igenom när vi valt att leva enligt Islam och följa Allah, subhana wa t'ala. Framför allt gör jag detta för min egen skull för att påminna mig om att jag faktist kan besegra shaytan och få honom att gråta.

Att läsa mina egna ord, blir som att peppa sig själv. Men även en påminnelse till alla andra systrar som fundrar att använda hijab, att det bara är något som sitter i huvudet (shaytans viskningar). Mitt mål med detta är självkart att jag ska ta på mig hijab. Dock var mitt försök idag rätt misslyckande...

I en hel vecka har jag gått fram och tillbaka med tanke i mitt huvud. Jag ville verkligen satsa på att ta på mig hijaben då min semester var över och det var back to business som gällde. Ett nytt år, en ny start, en ny mig - De var så jag tänkte. Börja om och visa vem jag är, slippa smygga runder med de på jobbet. Men något gick fel, min iman störta i mitten på veckan då jag insåg att veckan snart var slut och jag såg verkligen inte fram emot de. Subhan Allah, jag är så tacksam för de dagarna jag fick spendera hemma och sturera om Islam. Det var nog de som gjorde mig så ledsen... att jag inte skulle få lika mycket tid till Islam på samma sätt när jag väl kom tillbaka till jobbet.

Denna gången blev jag överlistad av shaytan, han började i förväg för att få mig att tveka. Han är inte ny i leken. Han vet precis vem jag är och hur jag fungerar. Men han börjar ju bli rätt gammal - hållt igång flera år, jag är pigg och jag ung - jag är stark! I can do this and so can you! Vi ska besegra shaytan och få honom att gråta! Få honom att känna sig lika misslyckad som jag gjorde i morse! Denna dag är inget att deppa över, de som händer de händer - Allah vet bäst! Ett nytt försök imorgon InshAllah, jag tänker inte ge upp nu när jag kommit så här långt.

VAD KAN DESSA MÄNNISKOR GÖRA? - Enbart säga vad de tycker.
HUR KAN DEM SKADDA DIG? - Det kan dem inte!
VAD KAN DE GÖRA FÖR DIG PÅ DOMEDAGEN? - Inget!
VAD HAR DU ATT VARA RÄDD FÖR? - Endas Allahs vrede!

Frukta inte dessa männsikor mer än du fruktar Allah!
Frukta inte dessa männsikor mer än du fruktar Allah!
Frukta inte dessa männsikor mer än du fruktar Allah!


"Allah dömer er inte utifrån era kroppar och utseende, men Han granskar era hjärtan och tittar på era gärningar."
[Muslim]


Ya Allah! Må Du belöna alla mina systrar som varit extremt stöttande ♥
Ya Allah! Må Du göra oss starka!
Ya Allah! Må Du göra oss döva för shaytans viskningar!
Ya Allah! Må Du få oss att frukta dig mer än vi redan gör!
Ya Allah! Må Du radera den rädsla vi har!
Ya Allah! Må Du vägleda oss genom vår prövning!
AMEEN!!


KOMMENTARER
En Åsikt från: Linn

MashaAllah! Tyckte verkligen om ditt inlägg, och din idé om att skapa en kategori med "min väg till hijab". Pefekt tips till alla andra syster som funderar över att sätta på sig hijab!



Och som du säger min älskade syster, var inte ledsen idag. Allah vet bäst! Imorgon är en ny dag med nya tag inshaAllah. Må Allah belöna dig för att du är så stark!

och ameen till din dua!!

<3

Publicerat: 2010-01-11 | 12:09:23
En Åsikt från: Alfakher

Salam Aleikum beautiful !

Du ska absolut inte känna dig misslyckad eller att du inte räcker till, jag har sagt det förut och jag säger det igen, Allah känner ditt hjärta och vet vad du vill och hur du fungerar o tänker o allting, och han har en plan till dig, när du är redo att sätta på dig Hijab så kommer det hända, stressa inte fram någonting, låt det ta sin tid.

Du är bra som du är och ingen är perfekt, huvudsaken är att vi gör vårat bästa för att bli så bra som möjligt, men det går inte att vara felfri och perfekt.

Så Inshallah när du är redo så kommer du börja använda Hijab.



Och vill bara säga att du är riktigt stark, det är inte lätt att komma på jobbet en dag sådär med täckt, speciellt inte här i Swediland där det ses som ngt förtryckande osv.. ja du vet allt det snacket.

Nä.. stay strong.



Börja lite smått, typ om du börjar med att ta på dig den hemma sen gå ut med den, jag vet inte om du åker buss eller så till jobbet, eller om du går, och så om det känns konstigt när du närmar dig jobbet eller om du börjar känna dig rädd så vik ner den eller så, och en dag så kmr du inte göra det, utan du kmr gå in genom dörren med din Hijab och känna dig stolt över den du är.



Much Love.



Masalam, / Alfakher.

Publicerat: 2010-01-11 | 17:57:44
Webbadress: http://alfakher


En Åsikt från: Alfakher

Ya syster, du får spamma min blogg så mkt du vill haha =) bara kul. Det är kul när det blir lite diskussion !

Jo förstår hur du menar med att inte ta av och på och så, kan kännas som om man är dålig att man tar av den av rädsla och så. Men det är ju så, vi är olika och fungerar på olika sätt, man måste tänka så kom jag på haha.

Jag är så, små steg i taget och tar inte så hårt om jag misslyckas, är van om man säger så haha..

Men jag tycker du är duktig, kolla jag, har inte ens berätta för mig familj, vem är det som är fegis o låter Shaytan ta över.. =(

Men man måste kämpa emot och vara stark =)

Allah känner våra hjärtan och våra tankar, han vet vad vi känner.

Men bara för det så kan man ju inte sluta kämpa för någonting o tänka nä men när d kmr så kmr de, klart man måste göra lite sj också o så men de ja mena när man känner sig redo, så är de bra ha =)



KRAM z3

Publicerat: 2010-01-11 | 18:29:32
Webbadress: http://alfakher.blogg.se/


En Åsikt från: Amanda

HAhhahahahaha BÄST, "shaytan börjar bli rätt gammal"... xD hahahah gaaah... phu*



Tycker att det är en jättebra idé mashAllah! Må Allah belöna dig ukthi och underlätta din väg till hijab <3

Publicerat: 2010-01-11 | 19:08:25
Webbadress: http://apg.blogg.se/


En Åsikt från: Alfakher

=) Så rätt så rätt, helt olika grejer, sorry ibland är jag helt seg i skallen.. Men det börjar klarna i huvudet nu iallafall.. men eftersom Hijab är ngt jag vill använda så vill jag också veta allt.. man blir så förvirrad för man ser så många med färglada o så.. så man funderar lite =)

om du förstår.. man får ju endå mkt intryck genom andra personer och hur dom gör.. det går jui nte att undgå.. men ska läsa på riktigt mkt sen bara göra som är rätt =)



ta hand om dig, masalam <3

Publicerat: 2010-01-12 | 17:40:43
En Åsikt från: Paula

Mashallah! Fint inlägg.

Jag undrar, är bilden på dig? Tkr om tröjan:)



Wa salam

Publicerat: 2010-01-24 | 17:48:46
Webbadress: http://ahlamhammoud.blogg.se/


En Åsikt från: Samira

Masaa allah..har inte än hijab på mig..mår dåligt varje dag! Ber om förlåtelse varje dag...im weak but strong in my faith bruckar jag säga:P..tar ett steg i taget..slutat noppa ögonbrynen..har inte lyssnat på musik i ca 3 månader (privat så att säga, vart man än går finns det musik -,- gör min jihad lite svårare)...läser mycket om islam..koranens budskap varje kväll :) (kan inte arabiska ska börja på en kurs yey)

mitt mål med hijab är till sommar insaa allah att jag börjar..det känns så jobbigt när man har alla odds mot en...jobbet, skola..människor.!! men insallah insallah insallah ya rabi..

Publicerat: 2010-03-05 | 12:49:08


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback