Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-03-03 | 09:22:04
Hur var första dagen med hijab?

As salam aleikum wa rahmatulahi wa barakatuhu,
Alhamdulillahi rabbil alamin, Lov och pris tillkommer Allah världarnas herre! Im so happy, att jag vågat gå emot alla andras åsikter och fördomar. I feel free! Jag har friheten att välja hur jag ska se ut och hur jag ska klä mig. Och jag väljer att se ut som en muslim trotts allt hat och fördomar som finns emot de. Min mamma reagerade lite smått när jag kom med hijab under min hoody luva i helgas. Hon frågade försiktigt om jag hade börjat använda den på jobbet. Jag sa nej... inte än, men jag använder sjal, knuten bak i nacken. Hon frågade även om de hade sagt nått på jobbet och om de hade get några kommentarer på att "om du har de på sig så får du inte jobba här längre"... Jag svarade nej, hade dem sagt de hade jag stämt dem för diskriminering! Men alhamdulillah, de slipper jag göra. Min mamma var väl fortfarande lite skeptiskt, men med tiden så inser hon, inshAllah.




Hur var första dagen på jobbet med korrekt hijab?

- Alhamdulillah, shaytan var på mig hela morgonen men väl efter lunch hade han så gott som gett upp. Detta stärkte definitivt min iman, alhamdulillah! När jag väl kom igång med mitt arbete så märkte jag inte ens av att jag hade den på huvudet i och med att jag tagit det stegvis och är nu van vid att ha nått på huvudet en hel arbetsdag. Och det känns skönt för nacken att slippa den där knuten, haha! Alhamdulillah.


Hur var reaktionerna från dina kollegor?


- Alhamdulillahi rabbil alamin, i och med att jag tagit det stegvis så tror jag inte det var en sånt stor föränding, mer än att de nu kan vara säkra i sina tankar på att jag nu definitivt är muslim. Men som vanligt så har de inte sagt nått... snarare tvärtom, det tystnar när man kommer och undviker väl ögonkontakt men även de börjar dem lägga av med. Eller så är dem extra trevliga och snälla - nästan läskigt! Men de har slutat helt med muslim skämten - har inte hört någon än... vem vet de kanske gör de backom ryggen, men det är deras handlingar inte mina. Men fortfarande är jag förvånad att ingen frågat mig av nyfikenhet mer än chefen, när vi satt i utveckligsmöte. Men i övrigt bryr jag mig faktist inte längre vad dem tycker eller tänker om vad jag har på mig, i början när jag började använda sjal runt halsen och långarmat när det var varmt ute så grav dem mig massa kommentarer, men nu vågar de inte säga nått. Som vanligt så är de ju bara ett av shaytans fula knep att få en att gå vilse.


Hur känns de nu i efterhand?

- Alhamdulillah, en mycket stor tyngd har lämnat mina axlar. Jag är på rätt väg, inshAllah. Att göra något samtidigt som man vet att det går emot islam, kan få en att må extremt dåligt. Samtidigt som jag är glad och stolt över mig själv är jag även förvånad, jag trodde seriöst jag skulle misslyckas i sista stund och ta av mig den innan jag gick in på jobbet. Men jag glömde bort att den var där. Det var inte fören jag såg mig själv i glasfönstret som jag insåg "shit...!? de kommer fatta att jag är muslim på riktigt..." Alhamdulillah, Allah hjälpte mig att hålla shaytan borta från mig.

Kan jag gå till jobbet med en svart hijab, kan jag gå till jobbet med vad som helst på huvudet, alhamdulillah! Haha, dock känns det som jag är den ända muslimska kvinnan på hela berga området! All eyes on me... Kanske finns det någon som tänker - "tänk om jag var lika stark som hon", eller "tänk om jag också kunde våga gå emot strömmen utan att tänka på vad andra skulle tänka och tyck". ALLAHU AKBAR! one day they will, inshAllah!


Hur reagerade dina föräldrar?

- Alhamdulillah, än så länge så vet inte min mamma om att jag går med hijab till jobbet, men jag tror hon fatta att jag tänkte börja använda den i och med att jag kom till henne med hijab i helgas. Min pappa kom oväntat in på kontoret igår - vilket jag inte alls var beredd på men han sa inget speciellt. Efter jobbet när han kom och hämtade mig så såg han väl lite fundersam ut, men han sa inget, han viste väl långt inom sig redan då jag tog på mig min "knut" att jag en dag skulle gå runder med hijab. Så han har väl accepterat mig som jag väljer att leva. Alhamdulillah!


Vad är nästa mål?

- Alhamdulillahi rabbil alamin, nästa mål är väl att satsa på att bära abaya därefter niqab inshAllah.
Skaffa familj och flytta till ett muslimskland, inshAllah.

 


KOMMENTARER
En Åsikt från: Linn

Alhamdolillahi rabb al amin!! Må Allah belöna dig syster och må Allah göra så att dina planer går i uppfylleles inshaAllah! :D

Publicerat: 2010-03-03 | 09:58:25
En Åsikt från: Syster Filsan

MashaAllah syster må Allah underlätta för dig.

Må Allah swt ge dig paradiset al - firdows :)

Amiin!

Publicerat: 2010-03-04 | 09:46:29
Webbadress: http://dawahsister.blogg.se/


En Åsikt från: nasrin

Alhamdullillah, och InshAllah dina planer skall gå i uppfyllelse.

Jag undrar hur du tar på din slöja nu? kan du visa sättet? :)



Ma Saalam.

Publicerat: 2010-03-06 | 14:57:57
En Åsikt från: Fatiha

Mashallah allhu akbar

Tappade bort din blogg ett tag men hittade den nu igen.

Vad roligt att du hittat din väg.

Skönt att allt känns rätt nu.

Inschallah kommer att blir som du vill.

Allt är möjligt med allahs hjälp

Publicerat: 2010-03-28 | 20:28:50
Webbadress: http://fattis.wordpress.com




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback