Publicerat: 2010-10-07 | 20:42:52
När imamen läser högt
Ibn Taymiyyah: Majoriteten av Salaf som Malik och Ahmad säger att man är tyst när imamen läser högt och att man läser när han läser tyst. (al-'Iraqiyyah 1/37)
Ibn Taymiyyah: Ahmed har sagt att det råder Idjma' om att man inte behöver läsa al-Fatihah om imamen läser den högt. (al-'Iraqiyyah 1/39)
Ibn Taymiyyah: az-Zuhri var sin tids kunnigaste man inom Sunnah och han fastställde att följeslagarna inte läste när Profeten (sallâ Allâhu 'alayhi sa sallam) läste högt. (al-'Iraqiyyah 1/42)
Ibn Taymiyyah: Om det hade varit obligatoriskt att läsa när imamen läser högt, måste imamen antingen vara tyst för att de andra ska läsa eller också att de läser samtidigt. Ingen säger att imamen måste vara tyst och att läsa tillsammans med imamen är förbjudet. (al-'Iraqiyyah 1/43)
Ibn Taymiyyah: Vissa läser en vers varje gång imamen är klar med en vers. Detta har inget av de lärda sagt att man ska göra. (al-'Iraqiyyah 1/44)
Ibn Taymiyyah: Om följeslagarna hade läst al-Fatihah bakom imamen, skulle det ha rapporterats. När det inte har rapporterats, vet vi att de inte gjorde det. På så sätt är det en innovation att göra det. (al-'Iraqiyyah 1/45)
Ibn Taymiyyah: Imamen läser högt för att man ska lyssna på honom. Att läsa samtidigt innebär att man inte lyssnar. Det är som att tala med någon som inte lyssnar. Det är en ren dumhet som Shari'ah inte har något att göra med. (al-'Iraqiyyah 1/45)
Ibn Taymiyyah: I och med att man ska vara tyst när imamen läser högt, ska man varken läsa inledningsbönen (subhanak...) eller söka skydd mot djävulen. (al-'Iraqiyyah 1/46)
Ibn Taymiyyah: De som ålägger al-Fatihah bakom imamen när han läser högt, argumenterar med hadithen: 'Om ni är bakom mig ska ni inte läsa förutom al-Fatihah - den som inte läser den har ingen bön.' Den är svag pga. flera orsaker. Ahmad och andra imamer inom hadith säger att den är svag. (al-'Iraqiyyah 1/49)
Relaterat: Allt om Bönen | Bönens utförande
Trackback