Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2011-04-19 | 14:43:13
Shaykh Hassan Abdul Wahhab al-Bannâ från Egypten kommer till Sverige. Daglig föreläsning från 22 april.

 





Info: Vi välkomnar Shaykh Hassan Abdul Wahhab al-Bannâ från Egypten. Shayken kommer att ge dagliga föreläsningar från fredag den 22 april inshaAllah. Exakta tider och platser kommer inom kort på sidan. Håll er uppdaterade, missa inte detta! Välkomna.


Källa: http://islam.nu

Relaterat:
- Shaykh Hassan al-Banna: Brödraskap och råd till Sveriges muslimer.
- Shaykh Hassan al-Banna: Luqmans råd; Individen och samhället i ljuset av Quranen och sunnah.

KOMMENTARER
En Åsikt från: Usman Andersson

Assalaamun alaikom.

Vet ni om att föreläsaren är en wahhabi? Varför bjuder ni in wahhabiter/salafiter?

Publicerat: 2011-04-21 | 15:27:09
En Åsikt från: Svar till "Usman Andersson" del 1

Bismillah,



Vår Da'wah

Av Shaykh Muqbil bin Hâdî al-Wâdi`î (hafidhahullâh)

(al-Makhraj min al-Fitnah)



1. Vi tror på Allâh och Hans Namn och Egenskaper, precis som de nämns i Allâh's Bok och Profetens (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Sunnah, utan förvridning (tahrîf), utan felaktig tolkning (ta'wîl), utan jämförelse med skapelsen (tamthîl), utan förliknelse med skapelsen (tashbîh) och utan förnekan (ta'tîl).



2. Vi tror på att om man tillber döda och söker hjälp från dem - och det samma gäller om man söker hjälp från de levande i något som bara Allâh är kapabel till att utföra - är polyteism (shirk) med Allâh. Samma sak gäller om man tror att olika sorters smycken och amuletter kan medföra någon nytta med Allâh, eller utan Allâh, är polyteism (shirk).



3. Vi tror på att de troende kommer se sin Herre i det Kommande Livet. Och vi tror på ash-Shafâ'ah och att Ahl-ut-Tawhîd (monotheismens folk) kommer komma ut ur Elden.



4. Vi älskar alla av Profetens (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Sahâbah (radhî Allâhu 'anhum) och vi hatar de som talar mot dem. Vi tror på att om talar illa om dem, så talar man dåligt om Religionen, för det var de som framförde den till oss. Och vi älskar Profetens (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Familj (Ahl-ul-Bayt) med den sortens kärlek som är tillåten enligt Sharî'ah.



5. Vi älskar Ahl-ul-Hadîth (Hadîthen's folk) och alla från det Muslimska folkets Salaf från Ahl-us-Sunnah.



6. Vi avvisar 'Ilm-ul-Kalâm (kunskap genom teologisk retorik, filosofi etc.) och vi anser att det är en av de största anledningarna till att det Muslimska folket har splittrats.



7. Vi accepterar ingenting från fiqh-böckerna (förståelse), ingenting från tafsîr-böckerna (Qur'ân-tolkningar), ingenting från de antika historierna, ingenting från biografierna om Profeten (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam), förutom om det har blivit fastställt av Allâh eller av Hans Sändebud (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam). Vi säger inte att vi avslår dem och att vi inte behöver dem, utan vi accepterar ingen dom förutom med ett pålitligt bevis.



8. Vi skriver inte någonting i våra böcker, inte heller framför vi på våra lektioner, och inte heller predikar vi med något annat än med Qur'ânen och pålitligt hadîth. Och vi avvisar det som kommer från de många böcker och "rådgivare" vad gäller de falska berättelserna och svaga och påhittade hadîther.



9. Vi utför inte Takfîr (förklarar en Muslim för icke-Muslim) på grund av en synd, förutom om det är shirk med Allâh, eller att man lämnar bönen, eller Kufr (blasfemi). Vi söker skydd i Allâh från det.



10. Vi tror på att Qur'ânen är Allâh's Tal, den är inte skapad.



11. Vi tycker att det är obligatoriskt att man samarbetar med varenda Muslim som följer sanningen.



12. Vi anser att det är fel att man gör uppror mot de Muslimska makthavarna så länge de är Muslimer. Inte heller tycker vi att revolutioner uträttar något. Nej, de förstör samhället.



13. Vi anser att alla dessa närvarande partier är en anledning till Muslimernas splittring och svaghet.



14. Vi anser att Ikhwânî Muslimîn's kall (da'wah) inte är ett rättfärdigt kall (da'wah) som medför ett samhälles förbättring. Sannerligen är deras kall politiskt, inte religiöst. Det är också ett kall bestående av bid'a, därför att det är ett kall som är kall till fitnah (tumult), grundat på bid'a, och hela kallet är byggt på bid'a.



15. Vi råder de bröder som arbetar bland dem att lämna dem.



16. Vi begränsar vår förståelse av Allâh's Bok och Allâh's sändebuds (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Sunnah med det Muslimska folkets Salaf's förståelse, och inte blint följande av deras individualister. Vi tar sanningen oavsett var den kommer ifrån. Och vi vet att det finns de som hävdar Salafiyyah, men Salafiyyah är fri från dem, därför att de medför till samhället det som Allâh har förbjudit.



17. Vi tror att politik är en del av Religionen, och de som försöker separera Religionen från politik försöker endast förstöra Religionen och sprida kaos. Det som har spridits i några av de Muslimska länderna att, "Religionen är till Allâh men staten är till människorna", är ett kall från icke-Muslimska tiden. Nej, utan allting tillhör Allâh.



18. Vi tror att det varken kommer finnas någon ära eller någon seger åt Muslimerna förutom om de återvänder till Allâh's Bok och till Allâh's sändebuds (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Sunnah.



19. Vi hatar de närvarande partierna idag: det hedniska Kommunistpartiet, det hedniska Ba'thpartiet, det hedniska Nâsirîpartiet, det hedniska Socialistpartiet och det hedniska Râfidhîpartiet. Och vi tror att alla människor är uppdelade i två grupper: Allâh's grupp, och de är dem som fastställer Islâm's pelare och îmân's pelare. Och så finns även Shaytân's grupp, och de är dem som strider mot Allâh's Sharî'ah.



20. Vi motsätter oss de som underskattar Sunnah's kunskap och som säger att det inte är tid för Sunnah nu. På samma sätt motsätter vi oss de som underskattar att man utför gärningar efter Allâh's sändebuds (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Sunnah.



21. Vi anser att ingen grupp har kapacitet att möta sina fiender, vare sig det är Râfidhî Shî'ah, eller Sûfiyyah o s v, förrän de har sann broderskap och att de är enade på denna trosläran.



22. Vi motsätter oss de som är arroganta och påstår att de som kallar till Allâh är "Wahhâbiyyah-agenter". Och vi vet att deras smutsiga avsikt är att skilja på det "vanliga" folket och de lärda.



23. Vi älskar vårt kall (da'wah) och vår troslära ('aqîdah) mer än oss själva, mer än vår egendom och vår avkomma. Så vi är inte beredda på att överge den för varken guld eller silver. Och vi säger detta för att ingen skall tro att de kan köpa vår da'wah. Politikerna vet detta redan och har därför gett upp på att köpa den från oss genom att skänka oss höga ställningar och pengar.



24. Vi älskar regeringarna i enlighet med det som är gott i dem, och vi hatar dem för det onda som de har. Och vi tillåter inte att man gör uppror mot dem, förutom om vi ser klar Kufr från dem i vilket vi har bevis från Allâh, och om vi är kapabla till det.



25. Vi accepterar råd från alla håll och vi vet att vi är Tulâb-ul-'Ilm (människor som söker kunskap). Vi har rätt ibland och fel ibland. Vi är okunniga ibland och kunniga ibland.



26. Vi älskar de närvarande 'ulamâ' från Sunnah. Vi hoppas att vi kommer få nytta från dem och vi är ledsna för att många av dem har gått bort.



27. Vi motsätter oss de Muslimska ledarna i deras enighet med Islâm's fiender, vare sig det är amerikanerna eller kommunisterna.



28. Vi motsätter oss det icke-Muslimska kallet, såsom nationalism eller Arabnationalism. Vi motsätter oss dem och vi anser att de är några av anledningarna till Muslimernas fall.



29. Vi tror hårt på att den som förnekar hadîtherna angående Mahdî, al-Masîh ad-Dajjâl och 'îsâ's bin Maryam återkomst, är vilseledd. Och vi menar inte Râfidhah Shî'ah's Mahdî. Nej, vi menar ledaren från Profetens (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) Familj, från Ahl-us-Sunnah (Sunnah's folk), som kommer fylla världen med rättvisa, precis som den tidigare var fylld med orättvisa och förtryck. Och vi säger att han är från Ahl-us-Sunnah, därför att förbanna de ädla Sahâbah är inte rättvisa.



30. Detta var en kort blick på vår troslära och vårt kall. Att nämna dessa punkter med bevis skulle ha förlängt boken. Jag har dock nämnt deras bevis i boken "al-Makhraj min al-Fitnah". Så den som har någon invändning, så är vi beredda på att acceptera rådet om det är trovärdigt, och att avslå det om det är felaktigt, och att undvika det om det är ett envist avslag. Och Allâh vet bättre...

Publicerat: 2011-04-21 | 18:45:01
Webbadress: http://myroadtrip.blogg.se/


En Åsikt från: Svar till "Usman Andersson" del 2

Vilka var Salaf-us-Sâlih (de Rättfärdiga Företrädarna)?



Salaf-us-Sâlih var de tre första generationerna i Islâm. Den första generationen var Profeten Muhammad's (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) Sahâbah. Sahâbah var de som träffade Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam), trodde på honom och dog med Profetens (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) troslära. De största Sahâbah var bl a de fyra kaliferna Abu Bakr as-Siddîq, `Umar bin al-Khattâb, `Uthmân bin `Affân och `Alî bin Abî Tâlib (radhî Allâhu `anhum). övriga stora och ädla Sahâbah som är bra att känna till, är bl a `Abdullâh bin `Umar, `Abdullâh bin Mas`ûd, Sa`d bin Abî Waqqâs, bröderna Hasan och Husayn, Bilâl, `Abdullâh bin `Abbâs, Abû Mûsâ al-Ash`arî och Salmân al-Fârisî. Bland de kändaste och främsta Sahâbiyât (kvinnliga Sahâbah) var bl a profetens fruar, Khadîjah, `â'ishah, Umm Salamah och Zaynab bin Jahsh. Men också hans dotter Fâtimah, Bint-ul-Azwar, Sumayyah - den första kvinnliga martyren - och Asmâ' bint Abî Bakr (radhiyâ Allâhu `anhunna).



Den andra generationen av Salaf var de som träffade Sahâbah, följde dem, och dog med samma troslära som dem. Dessa kallas för Tâbi'ûn. Några av de stora Imâmerna från denna generation är Imâm Muhammad bin Sîrîn, Imâm `Atâ' bin Rabâh, Imâm Sa`îd bin Jubayr och Imâm Hasan al-Basrî (rahimahumullâh).



Den tredje generationen av Salaf är de som träffade Tâbi'ûn, följde dem och dog med samma troslära som dem. Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) sade om dessa tre generationer, "Det bästa folket är min generation, därefter de som efterträder dem och därefter de som efterträder dem." (al-Bukhârî, Muslim, Abu Dâwûd och at-Tirmidhî)



---



Vem är Salafî?



Imâm as-Sam'ânî (rahimahullâh - d.562H),



"Salafî: detta är en tillskrivning till Salaf och följa deras väg:" (al-lnsâb (3/273))



En Salafî är en person som tillskriver sig själv till dessa tre första generationerna, följer dem och dör med deras troslära oavsett tidsperiod. Kanske finns det dem som säger att det är fel att man kallar sig själv för Salafî därför att det verkar vara en sekttendens. Detta är fel. En Salafî följer inte någon speciell person eller grupp blint.



Nej, man följer de tre första generationerna, d v s ett helt folk, som Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) har berömt och beordrat oss att följa.



Imâm Muhammad bin Sâlih bin al-`Uthaymîn (hafidhahullâh) sade, "Ahl-us-Sunnah wal-Jamâ`ah är de som håller sig till Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) och hans Sahâbah - och de är Salafiyûn (pl. Salafî)." (Sharh-ul-`Aqîdat-il-Wastiyyah(1/123))



---



Måste man följa Salaf-us-Sâlih?



Allâh säger, "Och om de tror som ni (tror), då är de sannerligen vägledda." (Surât-ul-Baqarah:137)



Så Allâh (subhânahu wa ta'âlâ) säger på ett mycket klart och tydligt sätt, att det enda sättet att bli vägledd på är att man följer profeten Muhammad (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) och hans Sahâbah - den första generationen av Salaf. Och om man inte skulle följa profeten Muhammad (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) och Salaf, nämner Allâh följande, "Och den som motsätter sig sändebudet, efter att den rätta vägen har visats klart och tydligt, och följer en annan väg än de troendes väg - honom skall Vi lämna på den vägen som han har valt och sätta honom i Helvetet, och vilken hemsk boning." (Sûrat-un-Nisâ':115)



Shaykh Ahmad az-Zamzamî (hafidhahullâh) sade om ovanstående Vers, "Det hade varit rätt i det arabiska språket att inte ta med "och följer en annan väg än de troendes" men Allâh lade till denna fras eftersom du inte kan förstå Qur'ânen och Sunnah förutom om du hänvisar till Sahâbah's förståelse, i och med att de levde med sändebudet (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) som var den bästa läraren." (The Bad Consequences of the Tounge sid. 1-6)



-----



Vad betyder Wahhâbiyyah och Djâmiyyah?:

http://www.darulhadith.com/manhaj/wahhabiyyah_djamiyyah.html



Den som säger att Salafiyyah är en innovation:

http://www.darulhadith.com/manhaj/salafiyyah_innovation.html



Vad är sann Salafiyyah?:

http://www.darulhadith.com/manhaj/sann_salafiyyah.html



Domen för att kalla Salafiyyah för en förstörd metodik:

http://www.darulhadith.com/manhaj/domen_kalla_salafiyah_forstord_metodik.html



Var kommer Salafiyyah från?:

http://www.darulhadith.com/manhaj/varifransalafi.html



Är Salafiyyah ”Wahhâbiyyah”?:

http://www.darulhadith.com/manhaj/wahabiyah_salafiyah.html



---



Har du frågar tveka inte att fråga. Har du anmärkningar kom med bevis från Qur'anen och Sunnah och inte enbart från egna luster och begär.

Publicerat: 2011-04-21 | 18:45:26
Webbadress: http://myroadtrip.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback