Publicerat: 2010-11-29 | 16:49:31
Förr var kunskap i bröstet. Idag är den i bokhyllan.
Idag är det svårt att memorera då böckerna är tillgängliga. Förr var kunskap i bröstet. Idag är den i bokhyllan.
Källa: al-Madjmu' 1/265
Publicerat: 2010-11-28 | 16:54:37
Modern som lämnar barnen på dagis och hos dagmammor
Modern är också ålagd att uppfostra barnen. Denna uppfostran berör dock inte bara kropparna. Vad som är ännu viktigare än det är att dem får en religiös uppfostran. Hon skall vara hemma med dem då fadern är ofta ute och reser. Efter fadern är det hon som har befälet i hemmet. Modern spelar en väldig roll i barnuppfostran.
Men vad säger man om dagens kvinnor som går ut för att arbeta och studera och lämnar barnen utan uppfostrare? Måhända hon lämnar dem hos en utomstående person som tar hand om barnen och kanske till och med hos en otrogen sådan. Detta är ett bakslag. Här kastar modern iväg det ansvar som Allâh har ålagt henne och går ut ur hemmet och lämnar sina barn. Härmed uteblir en väldig plikt.
Författare: Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: Ittihâf-ut-Tullâb, sid. 237-238
Publicerat: 2010-11-28 | 15:55:35
Ibn 'Uthaymin berättar vad som först och främst krävs vid Djihad
Publicerat: 2010-11-27 | 14:32:50
Den som högaktar en person som besitter en Bid´ah har hjälpt till att riva Islâm
Imâm Fudhayl bin ´Iyâdh (rahimahullâh) sade:
Källa: Sharh-us-Sunnah, sid. 139, av Imâm al-Barbahârî
Publicerat: 2010-11-25 | 16:53:37
Att låta bli att följa en lärds åsikt för att den motstrider ens lust
betyder att man dyrkar Allâh utmed lusten och inte utmed vägledningen.
Källa: Sharh-ul-Usul, sid. 573
Publicerat: 2010-11-21 | 18:27:10
The Place of the Heart and the Tongue
It is reported that Al-Hasan Al-Basrî – Allâh have mercy on him – said:
Källa: Abû Bakr Al-Daynûrî, Al-Mujâlasah wa Jawâhir Al-’Ilm article 2049.
Referens: http://www.sayingsofthesalaf.net/index.php/the-place-of-the-heart-and-the-tongue/
Publicerat: 2010-11-21 | 12:55:49
Kvinnans åtsittande kläder vid festligheter
Fråga: Vad är domen för kvinnans åtsittande kläder framför släktingar och likaså framför kvinnor vid festligheter?
Svar: Det är inte tillåtet för kvinnan att ha på sig åtsittande kläder framför kvinnor, Mahârim eller främmande män. Hon skall ha på sig vida kläder som inte visar något av hennes figur. Så här skall hon vara om (hon) är rädd för Elden. Om hon däremot inte är rädd för Elden, kan hon göra som hon vill. Elden är dock framför henne.
Talare: ´Allâmah Sâlih bin Fawzân al-Fawzân
Källa: http://alfawzan.ws/node/3009
Referens: http://www.darulhadith.com/systrar/kvinnans_atsittande_klader_vid_festligheter.html
Publicerat: 2010-11-20 | 19:23:18
Barnet vill följa med till moskén
De tidiga Salaf, och framförallt profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), lät barnen komma in i profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) moské. Du kommer säkert ihåg hadîthen som rapporteras av en följeslagare som en dag bad ´Asr bakom profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Vid ett tillfälle, förblev Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ovanligt länge på Sudjûd. Denne följeslagare lyfte på huvudet för att försäkra sig om att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) inte hade dött. Istället fick han syn på en märklig sak. Han såg en av hans barnbarn på hans rygg. Efter att bönen hade fullbordats, frågades han om den ovanligt långa Sudjûd. Då sade han:
”Min sonson red på mig och jag ville inte påskynda honom.”
Det här barnet kom till moskén, men var det på grund av bönen? Barnet saknade som sagt urskiljningsförmåga. Det hörde inte till hans vägledning att påminna de bedjande, män som kvinnor, om att inte ta med barnen till moskén. Faktum är att han godkände handlingen. Och inte nog med det. Han anpassade även sin bön till modern med det gråtande barnet så att han kortade den bara för moderns och barnets skull. Han kunde lika gärna ha sagt det många säger idag:
”Varför tar ni med er barnen och stör oss?”
Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gjorde inget sådant.
Baserat på det skall föräldern låta barnet följa med till moskén om det själv vill, även om det är för att leka i moskén. Att barnet får följa med till moskén innebär att det får vänja sig vid de bästa platserna, nämligen moskéerna. Om barnet växer upp på detta vis och vill följa med till moskén, skall man anse det som en gåva och ett mycket glatt budskap. Föräldrarna måste utnyttja denna trend och låta det följa med till moskén. Skulle barnet då göra något som inte passar moskéerna, skall man tänka på vad som kan vara olämpligare än att låta profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) utgöra ett riddjur. Trots det fördömde inte profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) barnet. Faktum är han gav det en särskild dom, på samma sätt som han gav modern med barnet, och förlängde sin Sudjûd. Om det hade skett idag, skulle de börja ropa i moskén:
”Shaykh! Du ber för länge!” Om han då svarar: ”Barnet började rida på mig.” ropar de: ”Varför tar du med dig barnet då?” De känner inte till sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sätt.
Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (668)
Referens: http://www.darulhadith.com/systrar/barnet_vill_folja_mosken.html
Publicerat: 2010-11-15 | 17:34:24
Hur snabbt skall fingret röras i Tashahhud?
Fråga: Vi vill veta hur man skall röra på fingret i Tashahhud. Skall det vara lugnt eller intensivt?
Svar: Jag känner inte till att Sunnah förklarar hur det skall röras. Det enda som nämns är att det skall röras. Därför kan vi inte ålägga människorna att röra på fingret på ett speciellt sätt. Vi nämner det oinskränkt såsom återberättaren, Wâ'il bin Hudjr (radhiya Allâhu ´anh), gjorde det.
Däremot anser jag själv – och det är min personliga åsikt – att om fingret skulle ha rörts så snabbt att det var iögonfallande, skulle Wâ'il bin Hudjr ha uppmärksammat det. Således anser jag att rörelsen skall vara mjuk och fin utan att dra åt sig någon större uppmärksamhet.
Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (812)
Referens: http://www.darulhadith.com/fiqh/fingret_roras_i_tashahhud.html
Publicerat: 2010-11-15 | 17:02:30
Den som kallar till en god handling (vägledning) får samma belöning som den som följer den
utan att hans belöning minskas, och den som kallar till en villfarelse/synd får samma
synd som den som följer det, utan att någon av deras synder minskas."
(Muslim, Tirmidhi, Abi Dawud, Ahmad och ad-Dârimi)
Den som lär ut och visar någon hur han skall lära sig är en som kallar till Huda (vägledning). Den som kallar någon till en rättfärdig handling som har med Allâhs rättighet att göra eller mänsklighetens rättighet, allmänt och specifikt är en kallare till Huda. En som vägleder någon via sin kunskap eller sina handlingar är en kallare till Huda. Den som vägleder via goda religiösa råd är en kallare till Huda. Detsamma fast tvärtom gäller den som kallar till villfarelse.
Källa: Bahdjatul-Qulûb al-Abrâr av Imâm as-Sa'di (rahimahullâh)
Publicerat: 2010-11-14 | 01:30:32
Shaykh Muqbils råd till studenter (Tulâb ul-'Ilm)
Råd 1
Ikhlâs (Uppriktighet till Allâh)
Allâh säger: "Men inga andra påbud gavs dem än att dyrka Allâh med ren och uppriktig tro" (al-Bayyinah: 98:5)
Och i Sahihhayn (Bukhâri & Muslim) från 'Umar (radiAllâhu 'anhu) från Profeten (sallAllâhu 'aleyhi wa sallam) som sade: "Varje handling bedöms efter dess avsikt och varje människa ska få vad hon strävat efter. Således har den som haft för avsikt att emigrera för Allâhs och profeten Muhammeds skull, emigrerat för Allâhs och profeten Muhammeds skull. Den, vars avsikt varit att emigrera för världslig vinnings skull eller för att ta någon kvinna till sin hustru, har emigrerat av den orsak han valt."
Så man söker ej kunskap för betygs skull och inte heller för andra [världsliga] syften heller.
Källa: Förklaring på Nasiha li-Talabatil-'Ilm av Sh Muqbil rahimahullâh
Publicerat: 2010-11-13 | 18:26:10
Alla påstår att de följer Sunnah. Vilka är Ahl-us-Sunnah? Hur vet man det?
Titel: Alla påstår att de följer Sunnah. Vilka är Ahl-us-Sunnah? Hur vet man det?
Talare: Yosuf as-Sweidi, examinerad från det Islamiska Universitetet.
Info: Alla påstår att de följer Qur'ân och Sunnah. Så vad är skillnaden mellan oss och dem? Imam al-Barbahari levde på 200-300 talet efter Hidjrah (ca 1100 år sedan). Han skrev en bok där han förklarar den korrekta trosläran, hur vi ska förstå Islam och hur vi skall följa den rätta vägen. Denna föreläsning är från hans bok med förklaring av Shaykh Salih al-Fawzan.
Källa: http://www.islam.nu/v2/view_audio.php?id=610
Publicerat: 2010-11-12 | 07:08:29
Bid'ah inom religionen är två typer
- Den första typen: Uttalanden som har att göra med trosläran: Som Tex al-Djahmiyyahs, M'utazilahs, Râfidahs samt andra vilsna gruppers utlåtanden och deras trosläror.
- Den andra typen: Bid'ah inom dyrkan ('Ibâdah): Som T.e.x. att dyrka Allâh med en sorts dyrkan som Han ej har föreskrivit, och detta kan delas upp i flera underkategorier.
Författare: Sh Sâleh al-Fawzân
Bok: ’Aqidatu-Tawhîd
Relaterat: Anledningar för uppkomst av innovationer (bid'ah) i religionen
Publicerat: 2010-11-11 | 19:21:54
The Methodology of Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah on Criticizing Individuals, Books and Groups
Titel: The Methodology of Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah on Criticizing Individuals, Books and Groups
by Shaikh Rabee' bin Haadee Al-Madkhalee
Språk: English
Info: This book is a translation of the monumental treatise 'Manhaj Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah fee Naqd-ir-Rijaal wal-Kutub wat-Tawaa'if' [The Methodology of Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah on Criticizing Individuals, Books and Groups] by Shaikh Rabee' bin Haadee Al-Madkhalee. Although this book has been written in recent times, it has become a classical work and an important source of reference in its own right due to the vast amount of knowledge and clarification of fundamental principles regarding the methodology of the Salaf that are contained in it. This is why the scholars of this era, the likes of Shaikh 'Abdul-'Azeez bin Baaz, Muhammad Naasir-ud-Deen Al-Albaanee, Muhammad bin Saalih Al-'Uthaymeen, Saalih Al-Fawzaan and countless others have praised this book in particular and its author in general.
Citat ur boken: "The claim that it is obligatory to balance between the good and bad qualities when criticizing individuals, books and groups is a claim that has no evidence to support it from the Qur'ân or the Sunnah. And it is a methodology that is foreign and newly invented." (p.209)
"It was once said to Ahmad bin Hanbal: 'Is a man that fasts, prays and makes 'Itikaaf more beloved to you or one that speaks out against the people of innovation?' He (rahimahullaah) said: 'If he fasts, prays and performs 'Itikaaf then that is only for himself, but if he speaks out against the innovators then indeed this is for all of the Muslims. And this is better.'" (p. 51)
Rekommenderar den och ger den tummen upp!
Väl investerad tid som gett bra förståelse och nyttig kunskap, alhamdulillah.
Bäställ här: http://salafibookstore.com/sbs/index.cfm?scn=books&ProductID=B526&do=detail&book=
Relaterat: Boktips | Rekommenderade böcker
Publicerat: 2010-11-11 | 19:00:29
Vad är Islam? | Vilka var Följeslagarna?
- Abû Bakr as-Siddîq (radhiya Allâhu ´anh)
- Allâh och de troende vägrar någon annan än Abû Bakr
- Abû Bakr – den bästa människan efter profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam)
- ´Umar bin al-Khattâb (radhiya Allâhu ´anh)
- ´Uthmân bin ´Affân (radhiya Allâhu ´anh)
- ´Alî bin Abî Tâlib (radhiya Allâhu ´anh)
- Talhah bin ´Ubaydillâh (radhiya Allâhu ´anh)
- az-Zubayr bin al-A´wâm
- Abû ´Ubaydah bin al-Djarrâh (radhiya Allâhu ´anh)
- ´Abdur-Rahmân bin ´Awf
- Sa´d bin Abî Waqqâs
- Sa´îd bin Zayd
- Betydelsen av att alla följeslagare är pålitliga
- I saw 'Umar bin Al-Khattab a few days before he was stabbed in Medina
- The Companions of the Prophet (Sallallahu alayhi wa sallam)
Publicerat: 2010-11-10 | 23:49:27
Skillnaden mellan att stå och gå och äta
Fråga: Finns det någon skillnad mellan att äta gående och att äta stående som i hadîthen: ”Vi brukade gå och äta och stå och dricka.”? Äter man stående om det inte är en nödsituation eller är det tillåtet i grund och botten?
Svar: Det är tillåtet i grund och botten. Denna hadîth stödjer grunden. Däremot måste man skilja mellan att äta gående och stående.
Angående att gå och äta, så gäller den föregående hadîthen. Vad gäller att stå och äta, sade profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) betjänt Anas bin Mâlik (radhiya Allâhu ´anh) att det är värre att stå och äta än att stå och dricka. Vi känner inte till att någon följeslagare har sagts motsatsen. Till följd därav är det obligatoriskt att hålla sig till hans uttalande.
Man måste alltså skilja mellan att äta stående, vilket inte är tillåtet, och att äta gående, vilket är tillåtet. Detta gäller speciellt med tanke på att det finns en skillnad mellan de båda situationerna och att han som äter stående kan låta bli att äta stående. Således säger man till honom det man säger till personen som dricker stående, nämligen att sätta sig ned.
Beträffande personen som går och äter, så är det klart och tydligt att han är upptagen. Därför går han och äter. Det finns alltså en skillnad mellan de båda fallen och detta är det starkaste.
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (804)
Publicerat: 2010-11-10 | 23:42:29
11-årig flicka vill täcka ansiktet mot moderns vilja
Fråga: En 11-årig flicka vill ta på sig Niqâb och låta bli att skaka hand med främmande män. Hennes moder förbjuder henne det. Vad är domen för hennes moders handling?
Svar: Det är inte tillåtet för hennes moder att göra det. Det är obligatoriskt för henne att uppmana henne till den handlingen och tacka henne för den. Det finns flickor som blir könsmogna när de är nio år. ´Â'ishah (radhiya Allâhu ´anh) gifte sig när hon var nio år. al-Bahyaqî rapporterade att hon sade: ”När en flicka fyller nio år blir hon en kvinna.” Hon skall tacka Allâh för att ha väglett dottern och skänkt henne framgång och hjälpa henne med det.
Källa: http://sahab.net/forums/showthread.php?t=383334
Publicerat: 2010-11-10 | 22:46:16
De tio första dagarna av Dhûl-Hidjdjah och dess otroliga dygd
Titel: Dhûl-Hidjdjah, att Offra och 'Id al-Adhâ
Talare: 'AbdulWadûd, examinerad från det Islamiska Universitetet i al-Madinah
Källa: http://www.islam.nu/v2/view_audio.php?id=609
Publicerat: 2010-11-08 | 19:33:35
Anledningar för uppkomst av innovationer (bid'ah) i religionen
- Okunnighet inom religionens lagar.
- Följandet av lustar & begär (hawâ)
- Överdrift i åsikter och personer
- Efterliknandet av kuffâr
Författare: Sh Sâleh al-Fawzân
Bok: ’Aqidatu-Tawhîd
Relaterat: Bid'ah inom religionen är två typer
Publicerat: 2010-11-08 | 15:05:21
Hadj och ´Umrah 2010. Special
MISSA INTE morgondagens föreläsning (9Nov) som kommer att handla om Dhul-Hijdah. Se Islam.nu för mer info.
´Arafah dagen är den 15 november
(Den som inte gör Hadj bör fasta den dagen.)
Eid infaller den 16 november insh´a Allâh.
Klicka för att lyssna på En Guide till Hadj och ‘Umrah (Del 1 & 2) av Abdulwadûd as-Sweidi.
Klicka för att läsa Imâm al-Albânis bok Manâsik ul-Hadj wal-’Umrah fîl Kitâb was-Sunnah wa Âthâr is-Salaf. på svenska.
Se även en del fina guldkorn om Hadj här: Hadj-Guldkorn
Källa: Fatwa.se (Publicerat 2010-11-08)
Publicerat: 2010-11-03 | 13:31:39
Thalâthat-ul-Usûl [De Tre Grunderna]
Publicerat: 2010-11-01 | 12:38:37
Profetens dygder och unika egenskaper
Profeten Muhammad (sallaAllâhu ’aleyhi wa sallam) fick uppenbarelsen på 6 olika sätt.
- Han drömde saker som var sanna.
- Inspiration (Ängeln uppenbarar direkt till hans hjärta)
- Ängeln kommer i formen av en människa med uppenbarelse. (T.e.x. Hadith Jibrîl där Jibrîl kom i formen av en människa)
- Att uppenbarelsen kommer som en ringande klocka i öronen. (Detta sätt var det svåraste)
- Att ängeln kommer i sin riktiga skepnad.
- Det som Allâh uppenbarade till honom under himlafärden utan någon medlare.
Källa: Ur Lektionen: Profetens dygder och unika egenskaper (islam.nu)