Publicerat: 2010-06-06 | 23:23:56
Sutrah och dess förpliktelser
"Han (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) brukade stå nära Sutrah. Mellan honom och väggen var det tre armslängder" [al-Bukhârî och Ahmad.]
"Avståndet mellan platsen där han gjorde Sudjûd och väggen motsvarade ett fårs passage." [al-Bukhârî och Muslim.]
Dessutom brukade han säga (i betydelse): "Förrätta inte bönen utan Sutrah och låt ingen gå framför dig. Om han då skulle vägra, skall du strida mot honom, för sannerligen har han en vän med sig." [Ibn Khuzaymah i hans "as-Sahîh" (11/93/) med en god kedja.]
"Om någon av er förrättar bönen mot en Sutrah, skall han närma sig den. Satan kommer då inte klara av att avbryta hans bön." [Abû Dâwûd, al-Bazzâr (sid. 54) och al-Hâkim och han förklarade den vara autentisk och adh-Dhahabî och an-Nawawî höll med honom.]
"Ibland brukade han förrätta bönen vid en pelare i sin moské." [Jag säger: Ibn Hânî' sade i sin "al-Masâ'il ´an al-Imâm Ahmad" [(166/) al-Maktab al-Islâmîs upplaga]: "En dag var jag tillsammans med Abû ´Abduillâh [han menar Imâm Ahmad] i stora moskén och han såg mig förrätta bönen utan att ha Sutrah framför mig. Han sade då till mig: "Sätt en Sutrah framför dig." Då tog jag en man som Sutrah." Jag säger: Häri förekommer en antydan från Imâmen på att det inte finns någon skillnad mellan att ha en Sutrah i en liten eller stor moské - vilket är det korrekta.]
"När han förrättade bönen [på fält där det inte fanns någon Sutrah framför honom], stack han ned sitt spjut i jorden och förrättade bönen mot det, medan människor gick bakom det." [al-Bukhârî, Muslim och Ibn Mâdjah]
"Han brukade förrätta bönen mot sitt riddjurs sida." [al-Bukhârî och Ahmad.]
Det skiljer sig däremot från att förrätta bönen i kamelstall, ty: "Han förbjöd det." [al-Bukhârî och Ahmad.]
"Han brukade ta en sadel, sätta den lodrätt och förrätta bönen mot dess bortre del." [Muslim, Ibn Khuzaymah (2)92) och Ahmad.]
Han brukade säga (i betydelse): "Om någon av er framför sig placerar något motsvarande ett ryggstöd på en sadel, skall han förrätta bönen och inte bry sig om den som går bakom den." [Muslim och Abû Dâwûd.]
"En gång förrättade han bönen mot ett träd." [an-Nasâ'î och Ahmad med en autentisk berättarkedja.]
"Ibland brukade han förrätta bönen mot sängen medan 'Â'ishah (radhiya Allâhu 'anhâ) låg i den på sidan [under hennes plysch]." [al-Bukhârî, Muslim och Abû Ya ' lâ (31107/).]
Han (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) brukade inte låta någon gå mellan honom och hans Sutrah. "En gång kom ett springande får framför honom medan han stod och förrättade bönen. Han hann då före det så att han förde in sin mage i väggen [och det passerade bakom honom]." [Ibn Khuzaymah i sin "Sahîh" (11/95/), at-Tabarâni (33/140/) och al-Hâkim och han förklarade den vara autentisk och adh-Dhahabî höll med honom.]
"Han förrättade en obligatorisk bön och knöt plötsligt ihop händerna. Efter att han hade förrättat bönen, sade de: "Allâhs Sändebud, hände det någonting under bönen?" Han sade: "Nej. Det var bara Satan som ville gå förbi mig. Jag tog då ett struptag om honom till dess att jag fann hans tungas kyla i min hand. Vid Allâh! Om inte min broder Sulaymân hade hunnit före mig, skulle jag knutit fast honom vid en av moskéns pelare så att Madînahs barn kunde gå runt honom. [Den som förmår att hindra att någonting går mellan honom och Qiblah skall göra det.]" [Ahmad, ad-Dâraqutnî och at-Tabarânî med en autentisk berättarkedja. Denna hadîths betydelse har bl a nämnts i de Två autentiska från en grupp följeslagare och den hör till de många hadîther som sekten Qâdiyâniyyah inte tror på. De tror inte på den värld av Djinn som är omnämnd i Qur'ânen och Sunnah. Deras metodik i att förneka Texterna är kända. De har bl a förvrängt Qur'ân-verser: "Säg: "Det har uppenbarats för mig att en skara Djinn fick lyssna till..."" och sagt att det betyder "människor" och går på så sätt ut ur språket och Sharî'ahn. Det samma gäller Sunnahn. Om de förmår att förvränga dem med en falsk tolkning, gör de det. Annars är det oerhört enkelt för dem att döma dem för falskhet, även om samtliga Imâmer inom Hadîth-läran och hela samfundet skulle ställa sig bakom dem och säga att de är autentiska och mångfaldigt rapporterade. Må Allâh vägleda dem!]
Han brukade säga (i betydelse): "Om någon av er förrättar bönen mot en Sutrah som avskärmar honom från människorna och någon då vill gå framför honom, skall han putta honom i bröstet [och slå bort honom så mycket han kan] (och i en annan rapportering "Hindra honom" två gånger). Om han då skulle vägra, skall han bestrida honom för sannerligen är han ingenting annat än en djävul." [al-Bukhârî och Muslim.]
Han brukade säga (i betydelse): "Om den som går förbi en person som förrättar bönen visste vilken synd han begår, hade det varit bättre för honom att stanna kvar i fyrtio än att gå förbi honom." [Ibn Khuzaymah (11/94/).]
Trackback