Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-03-29 | 09:29:53
Vad är domen för att leva med en make som har innovationer?

Fråga: De säger att det är tillåtet att begära Khul´ från sin make i fall han inte är så religiös. Stämmer detta? Är det obligatoriskt?


Svar: Om hans brister är okyskhet, utebliven obligatorisk bön eller fasta eller innovationer (Bid´ah), som Râfidhahs troslära och liknande, skall hon kämpa för att skilja sig från honom på alla möjliga sätt. Det är inte tillåtet för henne att leva med den här mannen om han inte kan bli bättre.


Om hans brister är att han syndar här och där, och i synnerhet då små synder, så är det inte obligatoriskt för henne att begära Khul´ från honom om han inte tvingar henne till förbjudna handlingar.



Författare: Imâm ´Abdur-Rahmân bin Nâsir as-Sa´dî (d. 1376)
Källa: al-Fatâwâ as-Sa´diyyah, sid. 369

KOMMENTARER
En Åsikt från: Svarten

Jag har lagt till bloggen i länklistan "Muslimer som bloggar": http://tinyurl.com/cdb4dh Jag har kallat den "My road trip".

Publicerat: 2010-03-29 | 10:54:53
Webbadress: http://svarten.blogspot.com/


En Åsikt från: Arnela

Salaam aleikum,



jodå det går bra Alhamdulillah:) Har beställt några slöjor, nu är det nog dags för kjolar och sånt...Ska börja med hijab inshaAllah:) Annars så läser jag mycket, tittar på videoföreläsningar och sådär. Lär mig mer för varje dag, Alhamdulillah. Sedan försöker jag räkna ut "vad som är rätt och fel", haha. Tex. det där om byxor är haram eller om noppning av ögonbryn, hur man ska "bete sig" osv.



Hur går det för dig då? Förresten, bär du niqab eller hijab?

Kram

Publicerat: 2010-03-29 | 15:44:01
Webbadress: http://manour.blogg.se/


En Åsikt från: Arnela

Salam aleikum we rahmetullahi we barakatuhu!



BarakAllah fik för info:)

Det där med noppning av ögonbryn har jag förstått, och låter dem växa (det ser..hmm...INTE BRA UT alls! Men jag är nöjd:)



När det gäller byxor är jag fortfarande lite förvirrad.. i eng.texten stod det "unless she wears over them a wide or loose shirt". Då undrar jag hur långt tröjan ska gå?



"O Prophet! Tell your wives and your daughters and the women of the believers to draw their cloaks (veils) all over their bodies”



Som jag har förstått utav det här så ska tröjan gå längs hela kroppen, alltså till fotlederna. Så har alla andra imamer och andra lärda som jag har lyssnat på/läst om, också sagt.



Hur klär du dig? Klänningar, kjolar eller kanske byxor och tunika? Jag har sett väldigt många kontraster bland muslimska kvinnor, så jag vet inte vilken av dem som "har rätt", om man nu får säga så. Allah vet bäst!



Må Han belöna dig, inshaAllah!



Ang.khula; vad jag har läst, så är kvinnan först skyldig att hjälpa mannen ur situationen, tala om vad Koranen säger, förklara för honom om islam osv. Om han ändå vägrar är hon fri att lämna honom, och hitta en ny partner.

Publicerat: 2010-03-30 | 00:03:02
Webbadress: http://manour.blogg.se/




Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback