Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-05-02 | 23:39:42
Det obligatoriska badet (ghusl) & sakerna som gör det obligatoriskt

Det obligatoriska badet (ghusl) menas med att nudda vatten över varenda del av kroppen. Allâh säge: "…Och om ni befinner er i ett tillstånd av stor orenhet,  skall ni rena er (genom att skölja hela kroppen)…"[al-Maa’idah 5:6]


Och Allâh säger: ”Och de frågar dig om (kvinnans) månadsblödning. Säg: ”Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära dem förrän de är rena; men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er.” Allâh älskar den som vänder tillbaka till Honom i ånger (om de har syndat) och Han älskar de som vill rena sig.” [al-Baqarah 2:222]






Det är fem saker som kräver att man måste göra ghusl:


1. Utlösning eller orgasm med en medföljade uttömmande vätska, vare sig det sker i sömnen eller om man är vaken, för män och kvinnor. Detta är åsikten av majoriteten av de lärde, baserat på hadithen: ”Vattnet (av Ghusl) beror på vattnet (av sexuellt utsöndrande)” [Muslim]

 

Hur som helst, ifall sädesvätska rinner ut p.g.a. sjukdom eller medicinska skäl utan medföljden av sexuell väckelse, är ghusl inte något krav.

 

2. När toppen av det manliga könet går in i vaginan, vare sig man får utlösning eller inte; baserat på Allâhs yttrande: ”…Och om ni befinner er i ett tillstånd av stor orenhet, skall ni rena er (genom att skölja hela kroppen)…” [al-Maa’idah 5:6]

 

Och baserat på Profetens (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) yttrande: ”Om han sätter sig mellan hennes fyra delar och är med henne (intimt), blir ghusl obligatoriskt, vare sig han får utlösning eller inte.” [Muslim mfl]

 

3. När menstruationen eller post-födelseblödningen upphört; baserat på Allâhs yttrande: ”Och de frågar dig om (kvinnans) månadsblödning. Säg: ”Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära dem förrän de är rena; men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er. ” Allâh älskar den som vänder tillbaka till Honom i ånger (om de har syndat) och Han älskar de som vill rena sig.” [al-Baqarah 2:222]

 

Och baserat på Profetens yttrande till Fatimah bint Abi Hubaysh: ”Lämna bönen under de antal dagar som du har din menstruation, utför sedan ghusl och börja be.” [Överensstämd]

 

Av detta yttrande, även fast det bara var angående menstruation, så har post-födelseblödning fått samma regel i enlighet med överenskommelsen av Sahabah.

 

4. Döden; om en Muslim dör, måste det göras ghusl på honom/henne innan begravningen (de lärdes överenskommelse).

 

5. En icke-muslim, då han/hon accepterar Islam, måste han/hon utföra ghusl.

 

6. Det finns en sjätte sak (vilket inte är obligatoriskt enligt många lärde) vilket är att man måste utföra ghusl innan deltagandet av Jumu’ah bönen. Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) sade: ”Ghusl på fredag är obligatorisk för alla som har uppnått puberteten.” [Bukhari] (Det finns några andra ahadith om ämnet vilket gör att det flesta lärde överväger påbudet här till att bli villkorlig beroende på om man svettas och luktar mycket eller inte)

 

 


 

 

Saker som är förbjudna i Junoob (en person i tillstånd av stor rituell orenhet och är i behov av ghusl):


1. Salaat; baserat på Allâhs (’azzawa jall) yttrande: ”…Och om ni befinner er i ett tillstånd av stor orenhet,  skall ni rena er (genom att skölja hela kroppen)…” [al-Maa’idah 5:6]

 

2. Tawaaf (gå runt Ka’bah i Makkah); baserat på Profetens (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) yttrande: ”Tawaaf runt Huset är salaat, förutom att Allâh har tillåtit i det (vanligt) prat, så den som pratar ska inte tala förutom gott.” [Tirmidhi, ad-Daaraqutni, och klassificerad autentisk av al-Hakim, ibn as-Sakan och ibn Khuzaymah]

 

3. Att röra Qur’anen eller att bära den; detta förbud är alla Imamer ense om.

 

4. Att vara i Mosken; baserat på Allâhs yttande: ”Troende! Gå inte nära bönen om ni befinner er i berusat tillstånd, tills ni vet vad ni säger. (Gör det) inte heller i ett tillstånd av janabah, (i ett tillstånd av orenhet och inte har tagit ett bad ännu); undantagna är de som befinner sig på resa...” [an-Nisaa’ 4:43]

 

Förbudet är avslappnat för båda klasser (den berusade och personen i tillstånd av junoob) om de bara passerar mosken, baserat på denna vers och yttrandet av Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) till ’Aishah (radhi Allâhu ’anha): ”Ge mig bönemattan från mosken.” Hon sa: ”Jag har menstruation.” Han sa: ”Din menstruation är inte i din hand.” [Muslim, Aboo Dawood, at-Tirmidhi, ibn Maajah och an-Nasaa’i]





 


De grundliga författningarna (arkaan) av ghusl:


Den åläggande ghusl, i enlighet med shari’ahn, är inte fullkomlig utan två villkor:

 

1. Avsikten, vilket urskiljer den ålagda ghusl från det vanliga badet (det är, att ha som avsikt, att med badet lämna tillståndet av orenhet och att få berättighet för handlingar av dyrkan som salaat). Avsikten är relaterad till hjärtat och görs inte med yttrande av tungan vilket många folk gör i dessa dagar. Detta är innovation  i religionen och ska undvikas.

 

2. Tvätta varje del av kroppen; baserat på Allâhs yttrande: ”…Och om ni befinner er i ett tillstånd av stor orenhet,  skall ni rena er (genom att skölja hela kroppen)…” [al-Maa’idah 5:6]

 

Och Hans yttrande: ”Troende! Gå inte till bön om ni befinner er i berusat tillstånd, (utan vänta) till dess ni vet vad ni säger. (Gör det) inte heller i ett tillstånd av stor rituell orenhet, utan skölj först hela kroppen; undantagna är de som befinner sig på resa…” [an-Nisaa’ 4:43]

 

Den andra versen förklarar den första, tydande på att meningen med renhet är ghusl, och omständigheten av ghusl i arabiska språket är flytandet/nuddandet av vatten över varje del av kroppen, och detta klargjordes även i sunnahn.

 

 


 


Vad som är sunnah i ghusl:


Det är bäst att observera Profetens (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) sunnah när man tar ett bad:

1. Börja med att tvätta händerna tre gånger.

 

2. Tvätta de privata delarna av kroppen.

 

3. Utför komplett wudhu’, precis som den wudhu’ till salaat. Häll sedan vatten över hela kroppen, först högra sidan, sedan vänstra, händerna skall passera vad som är lätt att nå på kroppen, med särskilt beaktande att vattnet når ända fram till de åtkomliga ställena som insidan av öronen, naveln, mellan tårna, etc.

 

Detta är baserat på vad ’Aisha (radhi Allâhu ’anha) rapporterat:

”När Profeten (salla Allahu ’alayhi wa sallam) brukade ta ett bad när han var junoob, startade han med att tvätta båda händerna, sedan hällde han med sin högra hand ned i hans (koppformade) vänstra hand och tvättade sina privata delar, sedan utförde han wudhu’, som wudhu’ till salaat, sedan tog han vatten och förde in det med sina fingrar till rötterna av hans hår ända tills vattnet hade nått huvudsvålen, han skopade upp vatten med båda händerna och hällde det över huvudet tre gånger, sedan hällde han vatten över resten av sin kropp.” [överensstämd]

 

 


 

 

När Ghusl är mustahabb (rekommenderad):


Mustahabb: Personen som gör det som är prisvärt och vill bli belönad för det, medan den som undviker det inte är klandervärdig, ej heller kommer han/hon bli straffad om han/hon lämnar det.

 

1. Ghusl på jumu’ah (fredag). Eftersom fredag är dagen av församlingsbön i en stor sammankomst, Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) beordrade oss att utföra ghusl, så att Muslimerna skulle bli i bästa tillstånd av hygien och renhet. Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) sa: ”Ghusl för fredag är obligatorisk för de som uppnått puberteten, och (likaså renandet av tänderna med) siwak (tandborste som är tagen från grenen av Arak eller andra träd) och användandet av parfym, om han har möjlighet.” [Bukhari]

 

Den uppenbara meningen av hadithen är att ghusl på fredag är obligatorisk, inte bara mustahabb. Och de flesta hadith vetarna (muhadihtin) förstod hadithen i enlighet med den uppenbara meningen i kontrast till förklaringen av fuqaha’ (de lärde som förklarar fiqh (juridik).

 

2. Ghusl för de två ’eid (högtids) bönerna, som är rekommenderat av de lärde.

 

3. Ghusl för den som har badat/tvättat en död person, Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) sa:”Den som badar/tvättar en död person skall utföra ghusl, och den som bär honom skall utföra wudhu”. [at-Tirmidhi och ibn Hajar, tillkännagivandet av båda är goda]

 

4. Majoriteten av de lärde överväger det prisvärt att utföra ghusl när man kommer in i tillståndet av ihram (sätter på sig de formella kläderna bestående av två osydda tygdelar) för hajj och ’umra.

 

5. Att ta ett bad när man kommer in i Makkah är även rekommenderat baserat på handlingen av Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam).

 

 


 


Några frågor gällande ghusl:


1. En ghusl kan omfatta två saker: T ex om en kvinna har haft en våt dröm precis innan menstruationen upphört eller om någon tog ett bad för ’eid bönen som av händelse faller in på en fredag, eller om någon blir junoob på en fredag. Men man skall ha som avsikt att detta bad skall omfatta två orsaker. Som Profeten (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) sa: ”Varje person kommer att få det vilket han avsåg (alltså, han kommer att dömas och belönas i enlighet med hans avsikt).” [överenskommen]

 

2. Ifall en person utförde ghusl för att han var i junoob men inte utförde wudhu’, är ghusl tillräckligt. Aboo Bakr ibn al-’Arabi sa att de lärde inte skiljde åt på frågan av wudhu’ som kommer under domsrätten av ghusl. Och att avsikten (niyah) av renhet från de större orenheterna täcker renheten från  de mindre orenheterna.

 

3. Det är inga problem att ta ett bad framför allmänheten om någon kan göra det utan att bli exponerad framför synen av andra. Ahmad sa: ”Om du vet att alla i den allmänna bad platsen bär izar (ett klädesplagg som viras runt höfterna), gör det då, men om inte dem gör det, så gör det inte”

 

En hadith uppger: ”En man skall inte titta på en annan mans privata delar inte heller en kvinna titta på en annan kvinnas privata delar.” [Muslim]

 

4. En man kan använda det vattnet som finns kvar i handfatet från vilket en kvinna har tagit ett bad, och vise versa. Alltså, det är tillåtet för en man och hans fru att ta ett bad tillsammans, dra till sig vatten från en behållare, baserat på Profetens (salla Allâhu ’alayhi wa sallam) yttrande: ”Sannerligen blir inte vatten junoob (orent).” [at-Tirmidhi sa att det är en god och autentisk hadith]

 

5. Det är inte tillåtet att ta ett bad naken framför folk, då men exponerar ens privata delar (till andra än sin make/maka) är det förbjudet. Hur som helst, om någon täcker sig själv med en knä lång t-shirt eller sarong etc. är det inga problem. Det är inga förbud på att bada naken där folk inte kan se dig.

 

6. Ghusl för en kvinna är precis på samma sätt som ghusl för en man, men hon måste inte ta bort sin fläta om vattnet kan nudda rötterna av hennes hår. Som det var nämnt i hadithen rapporterad av Umm Salamah (radhi Allahu ’annha): ”En kvinna sade, ”Oh Allâhs Sändebud, jag är en kvinna som håller min fläta hårt. Måste jag ta bort den då jag utför ghusl för janabah?” Han sa, ”Det är tillräckligt för dig att hälla tre skopor vatten över det, sedan hälla vatten över hela din kropp. Efter det är din rening komplett. [Muslim]

 

Hur som helst så finns det en hadith som är nämnd i al-Mughni av ibn Qudamah vilket tyder på att kvinnan ska ta bort hennes fläta för ghusl efter menstruationen.

 

 

 


Källa: ”The pillars of Islam & Iman and what every Muslim must know about his religion.”
Författare: Shaykh Muhammad bin Jamil Zinu

 


KOMMENTARER


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback