Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-11-20 | 19:23:18
Barnet vill följa med till moskén





De tidiga Salaf, och framförallt profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), lät barnen komma in i profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) moské. Du kommer säkert ihåg hadîthen som rapporteras av en följeslagare som en dag bad ´Asr bakom profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Vid ett tillfälle, förblev Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ovanligt länge på Sudjûd. Denne följeslagare lyfte på huvudet för att försäkra sig om att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) inte hade dött. Istället fick han syn på en märklig sak. Han såg en av hans barnbarn på hans rygg. Efter att bönen hade fullbordats, frågades han om den ovanligt långa Sudjûd. Då sade han:

 

”Min sonson red på mig och jag ville inte påskynda honom.”

 

Det här barnet kom till moskén, men var det på grund av bönen? Barnet saknade som sagt urskiljningsförmåga. Det hörde inte till hans vägledning att påminna de bedjande, män som kvinnor, om att inte ta med barnen till moskén. Faktum är att han godkände handlingen. Och inte nog med det. Han anpassade även sin bön till modern med det gråtande barnet så att han kortade den bara för moderns och barnets skull. Han kunde lika gärna ha sagt det många säger idag:

 

”Varför tar ni med er barnen och stör oss?”

 

Han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gjorde inget sådant.

 

Baserat på det skall föräldern låta barnet följa med till moskén om det själv vill, även om det är för att leka i moskén. Att barnet får följa med till moskén innebär att det får vänja sig vid de bästa platserna, nämligen moskéerna. Om barnet växer upp på detta vis och vill följa med till moskén, skall man anse det som en gåva och ett mycket glatt budskap. Föräldrarna måste utnyttja denna trend och låta det följa med till moskén. Skulle barnet då göra något som inte passar moskéerna, skall man tänka på vad som kan vara olämpligare än att låta profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) utgöra ett riddjur. Trots det fördömde inte profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) barnet. Faktum är han gav det en särskild dom, på samma sätt som han gav modern med barnet, och förlängde sin Sudjûd. Om det hade skett idag, skulle de börja ropa i moskén:

 

”Shaykh! Du ber för länge!” Om han då svarar: ”Barnet började rida på mig.” ropar de: ”Varför tar du med dig barnet då?” De känner inte till sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sätt.

 

 


Talare: Imâm Muhammad Nâsir-ud-Dîn al-Albânî
Källa: Silsilat-ul-Hudâ wan-Nûr (668)

Referens: http://www.darulhadith.com/systrar/barnet_vill_folja_mosken.html


KOMMENTARER


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback