Publicerat: 2010-05-08 | 21:59:02
Profetens (sallallahu alayhi wa sallam) egenskaper och uppträdande - del 1
PROFETEN - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - kombinerade skapelsens fullkomning med uppträdandet fullkomning.
Att Profeten - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - gav människor detta intryck kan man sluta sig till utifrån den lycksalighet som översvämmade deras hjärtan och fyllde dem med värdighet. Den värdighet, hängivenhet och uppskattning man visade Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - var unik och exempellös. Ingen annan människa i världen har varit så högaktad och älskad. De som kände honom väl fascinerades och hänfördes av honom, och var redo att offra sina liv för att rädda en av hans naglar från skada. Särskilt gynnad och privilegierad av en fullkomning som ingen annan begåvats med som han var, fann Följeslagarna att han var utan sin like och älskade honom därför.
Nedan listar vi en kort summering av rapporterna om hans skönhet och fullkomning. Att omfatta alla står inte i vår makt.
SKAPELSENS SKÖNHET
Då Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - passerade Umm Ma'bad al-Khuza'iyahs tält under sin utvandring beskrev hon honom för sin man: ”Han lyste av renhet och hans anlete utstrålade ett lugn. Hans uppträdande var gott. Hans mage putade inte ut och hans huvud hade inte förlorat något hår. Han hade mörka fina ögon fint välvda av oavbrutna ögonbryn. Hans hår var långt, skinande svar och lätt vågigt. Hans röst var ytterligt dominerande. Hans huvud var stort, välformat och placerat på en finlemmad hals. Han uttryckte tankfullhet, eftertänksamhet, serenitet och sublimitet. Främlingen fascinerades på avstånd men så snart vederbörande lärt känna Profeten - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - övergick fascinationen till tillgivenhet och respekt. Hans uttryck var mycket älskvärt och tydligt. Hans tal var välbalanserat och fritt från överflödiga ord som om det hade varit ett radband. Han var varken för lång eller för kort eller frånstötande. Han var en gren mellan de två och unikt lysande och blomstrande. Han var alltid omgiven av sina Följeslagare. Närhelst han yttrade något lyssnade åhörarna uppmärksamhet till honom och närhelst han gav en befallning tävlade de om att verkställa den. Han var en ledare och anförare. Hans uttalanden kännetecknades av sanning och uppriktighet och var befriad från alla slags osanningar och lögner.” [1]
Hans ord var helt tillförlitliga. Han var den mest entusiastiske och uppmärksamme vad gäller människors förtroenden och oerhört noga med att ge människor hela deras andel. Profeten - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - var den mest medgörlige och foglige följeslagare, medan den som oväntat stöter på honom fruktar och högaktar honom. Den som blir bekant med honom kommer att tycka om honom. Den som beskriver honom säger: Varken före eller efter att ha träffat honom har jag sett en sådan person." [2]
Jabir bin Samurah rapporterade att Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - hade ett öppet anlete med vida ögon och smala hälar. [3]
Abu at-Tufail sa: "Han var vit och stilig. Han var varken fet eller mager, varken lång eller kort."
Anas bin Malik sa:"Han hade öppna händer och var skärfärgad. Han var varken vit eller brun. I hans huvud och i hans skägg fanns så många som tjugo gråa hårstrån förutom de vid hans tinningar." I en annan version sägs: "... och några spridda vita hårstrån i huvudet." [4]
Abu Juhaifa sa: "Jag har sett lite grått under hans underläpp." al-Bara' sa: "Han var medellängd, bredaxlad och hans hår räckte till örsnibbarna. Jag såg honom klädd i en röd klädnad och jag försäkrar er att jag aldrig sett någon stiligare människa. Först lät han håret falla fritt för att vara som Bokens folk, men senare brukade han bena det." [5]
Al-Bara' sa också: "Han hade det finaste av ansikten och den bästa karaktären."
Då han tillfrågades om Sändebudets ansikte var svärdlikt, svarade han: "Nej, det var månlikt." I en annan version säger han dock: "Det var runt."
ar-Rabi' bint Muawwidh sa: "Om ni hade sett honom hade ni upplevt det som att solen sken."
Jabir bin Samurah sa: "Jag såg honom en natt då det var fullmåne. Jag tittade på honom. Han var klädd i en röd klädnad. Jag jämförde honom med månen och fann att han - för mig - var bättre än månen." [6]
Abu Hurarira sa: "Jag har aldrig sett något skönare än Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser. Det tycktes som om solens sken rörde sig inne i hans ansikte. Jag har aldrig sett någon röra sig snabbare än honom. Det tycktes som om jorden hade veckat sig för att förkorta avståndet för honom. Ty vi brukade förta oss alldeles medan han ännu hade mycket krafter." [7]
Ka'b bin Malik sa: "Då han var tillfreds lyste hans ansikte så starkt att man kunde tro att det var en månskiva." [8] "En gång svettades han ymnigt hemma hos 'Aishah och ansiktsdragen blänkte. Jag reciterade ett poem av Abu Kabîr al-Hudhali: Den som betraktar hans ansiktes linjer, kommer att se dem blänka som blixtrandet i ett annalkande regn." [9]
Närhelst Abu Bakr såg honom brukade han säga: "Han är trogen och utvald (av Allâh), ber om förlåtelse och visar vägen till det goda. Han lyser som ljuset från en fullmåne långt från mörka moln." [10]
'Umar brukade recitera verser av Zuhair som beskrev Haram bin Sinan: "Om du hade varit något annat än en människa, hade du varit en belyst månskiva vid fullmåne."
Sedan brukade han lägga till: "Sådan var Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser. [11] Då han blev arg blev hans ansikte så rött att man kunde tro att det var "en av granatäpplekärnor förändrad röd hudfläck på bägge kinder." [12]
Jabir bin Samurah sa: "Hans ben var mjuka, fina och välkomponerade. Hans skratt var inte mer än ett leende. Att se på honom fick en att säga "han ser ut att ha ett blått öga, men det har han inte." [13]
Ibn al-'Abbas sa: "Hans två framtänder var skilda åt, så närhelst han talade trängde ljus in mellan dem. Hans hals var så fin och silvervit som en dockas hals. Hans ögonfransar var långa och hans skägg tjockt. Pannan var bred och ögonbrynen som den metallbit som fästs på en lans fast utan behorning. Hans näsa gick uppåt och var medelvälvd med smala näsborrar. Hans kinder var släta men han hade lite hår som växte från halsen ner till naveln. Han hade inget hår på magen eller bröstet men lite på armarna och på axlarna. Han bröstkorg var bred och jämn. Han hade långa underarmar med breda handflator. Hans ben var raka liksom hans armar. När han går försvinner han snabbt, men var smått framåtböjd då han inte hade bråttom." [14]
Anas sa: "Jag har aldrig rört något sidentyg mjukare än Profetens handflata, och inte heller har jag någonsin känt något ljuvare doft än hans." I en annan version "Jag har aldrig känt gråambra eller mysk eller något annat som doftar bättre än Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser."
Abu Juhaifa sa: "Jag tog hans hand och placerade den på mitt huvud och fann att den var kallare än is och doftade bättre än myskparfym." [15]
Jabir bin Samurah - som vid den tiden var ett litet barn - sa: "Då han smekte min kind kände jag att den var kall och doftade som om den kom direkt från en parfymhandel." [16]
Anas sa: "Hans svett var pärlliknande."
Umm Sulaim sa: "Hans svett doftade bättre än den finaste parfym."
Jabir sa: "Den som beträder en väg vilken har beträtts av Allâhs Sändebud - över honom vare Allâhs frid och välsignelser - kommer med säkerhet att känna hans doft och vara övertygad om att han har passerat där."
Profetskapets Sigill, som till storleken var som ett duvägg, fanns mellan hans axlar på vänster sida med fläckar liksom födelsemärken. [17]
[1] Zâd al-Ma'ad, 2/45.
[2] Ibn Hisham, 1/401; Jami' at-Tirmidhi, 4/303.
[4] Sahih al-Bukhari, 1/502.
[5] Sahih al-Bukhari, 1/502.
[6] Mishkat al-Masabîh, 2/518
[7] Mishkat al-Masanîh, 2/518.
[8] Sahih al-Bukhari, 1/502.
[9] Rahmat ul-lil'alamîn, 2/72.
[10] Khulasa as-Siyar, s. 20.
[11] Khulasa as-Siyar, s. 20.
[12] Mishkat al-Masabîh, 1/22.
[13] Jami' at-Tirmidhi, 4/306.
[14] Khulasa as-Siyar, s. 19, 20.
[15] Sahih al-Bukhari, 1/503.
[16] Sahih Muslim, 2/256.
[17] Sahih Muslim, 2/259.
Relaterat: Profetens (sallallahu alayhi wa sallam) egenskaper och uppträdande - del 2
Källa: Den förseglade nektarn - en biografi av profeten Muhammad (över honom vare Allâhs frid och välsignelser) av Dr. Safi-ur Rahman al-Mubarakpuri (sida. 500-504)
Tycker om din blogg, då man kan lära sig mer om islam, alltid bra med fler kundskaper. =)
Jag är förvirrad över det här med musik inom islam. Jag har växt upp med musik och nu säger de det är haram. Är det inte bara Shia muslimer som tror det? Det står ju inte något om musik i Koranen. Är inte det något som kom till nyligen?
Bismillah!
Musik är haram enligt Islâm, så jag råder sig att lämna de.
Det är även ett av domedagens tecken.
Jag råder dig att lyssna på föreläsningen "Vad säger egentligen Islâm om Musik?":
http://myroadtrip.blogg.se/2010/february/mp3-vad-sager-egentligen-islam-om-musik.html
Den tar upp varför musik är haram med bevis.
Du säger:"Det står ju inte något om musik i Koranen."
Allah (azza wa-jall) säger i Sin bok vad som betyder: "Fråga de som besitter kunskap om ni inte vet." [al-Anbiyâ 21:7]
Han (ta'ala) säger även:
"Det som Budbäraren ger er, ta de; och det som han förbjuder dig avstå [från det], och frukta Allah; Allah straffar med stränghet." [al-Hashr 59:7]
"Låt dom som sätter sig emot Budbärarens befallningar ta sig i akt; de skall få utstå [hårda] prövningar i denna värld och ett plågsamt straff väntar dem [i nästa liv]." [an-Nur 24:63]
Vad säger Hans budbärare?
Profeten (sallalahu alaihi wa sallam) sade;
"Överlägsenheten hos en utbildad man över en okunnig [som tillber Allah] är lika tydlig som fullmånens sken som överglänser stjärnorna" Ibn Nuaym: al-Hilja 9:45, Al-Albani: Sahih al-Djami (4212).
Profeten (sallâ Allâhu `alayhi wa sallam) sade: "Det bästa folket är min generation, därefter de som efterträder dem och därefter de som efterträder dem." (al-Bukhârî, Muslim, Abu Dâwûd och at-Tirmidhî)
Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330) sade:
“Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok,
vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har
rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.”
al-Ibânah, sid. 43
Att vara muslim innebär att underkasta sig Allâhs vilja. Listen and obey! Sunnahn förklarar Koranen, utan den är inte Islâm komplett. Man kan inte plocka i religionen som man vill bara för att ens luster och begär går emot. Som muslim ifrågasätter man inte, utan man underkastar sig Allâhs vilja.
_____
Att Shia skulle vara de som säger att musik är haram är en lögn. Vill du lära dig om vad Shias troslära så råder jag dig att lyssna på föreläsningarna "sanningen om shia a.k.a rafidah":
http://www.darulhadith.com/mp3_rad_rafitha.html och
http://myroadtrip.blogg.se/2010/march/mp3-sanningen-om-shia.html
Må Allâh vägleda oss till den raka vägen och ge oss nyttig kunskap, ameen!
As salam wa aleikum systrar.
Angående detta med musik.Det är en fråga som beror en del på vilken inriktning man har som muslim. Givetvis finns det bara en rätt väg, men vilken det är vet vi ingen utom gud. Men alla försöker så gott de kan InshaAllah. Många hanafi-anhängare tror att musik som inte får dig att lämna religionen är förbjuden. Ignorera bönerna, dyrka låtarna osv. Samtidigt som salafi tolkar det mer bokstavligt och förbjuder all form av musik. Så helt svart på vitt är det inte, det beror på vilken muslim man frågar helt enkelt. InshaAllah så väljer vi rätt. Ya rab.
wa alaykum as salam wa rahmatullahi wa barakatuh,
"Det är en fråga som beror en del på vilken inriktning man har som muslim." Genom att du säger så så splittrar du vår ummah... Visst det kan bero på okunskap om religionen och de flesta gör så gått de kan. Men Den som är muslim är den som underkastar sig Allâhs vilja.
Ibn Taymiyyah: Att inte ha någon annan än Allâh i hjärtat betyder att man älskar det Han älskar,
hatar det Han hatar, behagas av det Han behagas, förargas av det Han förargas, befaller det Han befaller och förbjuder det Han förbjuder. (Minhaj Ul Sunnah Al-Nabawiah 5/355)
Om man nu gör så gott man kan och får reda på något man inte vetat tidigare så ska man underkasta sig de eftersom det är Allâhs vilja och lämna de som är haram.
Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330) sade:
“Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)
jag råder dig att lyssna på föreläsningen: http://myroadtrip.blogg.se/2010/february/mp3-vad-sager-egentligen-islam-om-musik.html
Om du nu redan har lyssnat på den och fortfarande nekar till att musik är haram, trots alla de bevis som lagts fram, så kom med ett bevis från profetens (sallallahu alahyi wa sallam) sunnah eller från Allâhs bok att musik är tillåtet och att det var något profeten (sallallahu alahyi wa sallam) tillät och praktiserade.
Allah (azza wa-jall) säger i Sin bok vad som betyder: "Fråga de som besitter kunskap om ni inte vet." [al-Anbiyâ 21:7]
Majoriteten av de lärda säger att musik är haram!
__
Allah (azza wa-jall) säger i Sin bok vad som betyder: “Men den som trotsar Allah och Hans Sändebud och överträder de gränser Han har fastställt, han skall kastas i elden och förbli där till evig tid - ett förnedrande straff väntar honom."[an-Nisaa’ 4: 14]
“Den som lyder Sändebudet lyder Allah; och den som vänder honom ryggen
[bör veta att] du inte är sänd att vaka över dem." [an-Nisa 4:79-80]
"Det som Budbäraren ger er, ta de; och det som han förbjuder dig avstå [från det], och frukta Allah; Allah straffar med stränghet." [al-Hashr 59:7]
"Låt dom som sätter sig emot Budbärarens befallningar ta sig i akt; de skall få utstå [hårda] prövningar i denna värld och ett plågsamt straff väntar dem [i nästa liv]." [an-Nur 24:63]
Frukta Allâh och domedagen!
Må Allâh vägleda oss alla till bättre kunskap!