Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-07-28 | 00:43:16
Betydelsen av "det finns ingen gud utom Allâh"


I Allâhs, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn
Tredje Kapitlet


Denna typ av Tawhîd är betydelsen av dina ord "det finns ingen gud utom Allâh". Enligt dem är en gud den man ber om dessa angelägenheters[4] skull, vare sig det är en ängel, en profet, ett helgon, ett träd, en grav eller Djinn. De menar inte att denna gud är Skaparen, Skänkaren eller Upprätthållaren, eftersom de vet att det endast tillkommer Allâh, vilket jag nämnde för dig tidigare.

Den gud de menar är det som avgudadyrkarna idag menar med ordet "herre". På så sätt kom profeten (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) till dem för att kalla dem till Tawhîds begrepp, vilket är "det dinns ingen gud utom Allâh". Det som fordras av detta begrepp är dess betydelse och inte enbart dess uttalande.

De okunniga otroende vet att det som profeten (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) menar med detta begrepp, är att man enbart ägnar Allâh (ta'âlâ) hängivenhet, förnekar det som dyrkas istället för Honom och avvisar samröre med det. När han då sade till dem:

Säg: "Det finns ingen gud utom Allâh!", sade de: "Har han gjort gudarna till en enda gud? Det är högst märkligt." (Sûrah Sâd: 5)

När du vet att de okunniga otroende[5] känner detta, är det förvånansvärt att den som bekänner sig till Islâm inte känner till detta begrepps innebörd, något som de okunniga otroende gjorde. Istället tror han att det innebär uttalandet av dess bokstäver utan någon tro i hjärtat på några av betydelserna. Den kunnige bland dem tror att dess betydelse innebär att det varken finns någon skapare, försörjare eller upprätthållare utom Allâh. Det finns alltså inget gott i en människa om de okunniga otroende är kunnigare än honom om betydelsen "det finns ingen gud utom Allâh."



[4] Förmedling och närmande.
[5] Sing. Kâfir. Pl. Kuffâr, Kâfirûn och Kafarah.


Bok: Kashf-ush-Shubuhât [Klargörandet av tvivel] sid. 8-9
Författare: Muhammad ibn 'Abdul-Wahhâb
Översättning (och ev. fotnoter): Abû Mûsâ al-Albânî (darulhadith.com)
Relaterat: Första Kapitlet: Meningen med att sända profeterna och sändebuden
Relaterat: Andra Kapitlet: Fullständig Tawhîd fordras för att vara Muslim
Relaterat: Fjärde Kapitlet: Vaksamhet över ens Tawhîd
Ladda ner: PDF-format

KOMMENTARER


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback