Abûl-Hasan al-Ash´arî (d. 330): “Vår troslära och förståelse är att hålla fast vid vår Herres (´azza wa djall) bok, vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) Sunnah och det som har rapporterats av de mästerliga följeslagarna, efterföljarna och Imâmerna i Hadîth.” (al-Ibânah, sid. 43)

Publicerat: 2010-07-27 | 23:44:13
Meningen med att sända profeterna och sändebuden

I Allâhs, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn
Första Kapitlet


I Allâhs, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn. Håll fast vid din kunskap, må Allâh vara dig nådig, att Tawhid innebär att man endast dyrkar Allâh (subhânah) och detta är sändebudens religion som Allâh sände dem med till Sina tjänare. Den förste av dem är Nûh ('alayhi-salâm). Allâh sände honom till hans folk då de överdrev (i prisandet) av de rättfärdiga människorna: Wadd, Sawâ', Yaghûth, Ya'ûq och Nasr. Det sista sändebudet är Muhammad (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) och han är den som slog sönder dessa rättfärdiga människors avbilder. Allâh sände honom till ett folk som dyrkade Allâh, älskade Honom, gav allmosor för Hans sak och nämnde Honom mycket, men de gjorde vissa skapelser som förmedlare mellan sig själva och Allâh. De säger: "Genom dem önskar vi att få komma Allâh nära och vi vill ha deras förmedling hos Honom, precis som änglarna, 'Îsâ, Maryam och de övriga rättfärdiga människorna."

Allâh sände Muhammad (sallâ Allâhu 'alayhi wa sallam) för att återuppliva deras fader Ibrâhîms ('alayhis-salâm) religion åt dem och för att underrätta dem att detta närmande och denna tro är en rättighet som endast tillhör Allâh. Ingen av dem lämpar sig till någon annan, varken till en nära ängel eller till en sänd profet, för att inte tala om någon annan.

Dessa avgudadyrkare[1] vittnade om att Allâh är den ende Skaparen utan någon medhjälpare, att endast Han sänker uppehälle, att ingen annan än Han orsakar liv och död, att enbart Han styr skapelsens ording och att alla himlar och det som de rymmer och de sju jordarna och det som de bär, är underkastade Honom och är under Hans förfogande och kraft.



[1] Sing. Mushrik. Pl. Mushrikûn

Bok: Kashf-ush-Shubuhât [Klargörandet av tvivel] sid. 3-4
Författare: Muhammad ibn 'Abdul-Wahhâb
Översättning (och ev. fotnoter): Abû Mûsâ al-Albânî (darulhadith.com)
Relaterat: Andra Kapitlet: Fullständig Tawhîd fordras för att vara Muslim
Relaterat: Tredje Kapitlet: Betydelsen av "det finns ingen gud utom Allâh"
Relaterat: Fjärde Kapitlet: Vaksamhet över ens Tawhîd
Ladda ner: PDF-format

KOMMENTARER


Att tänka på innan du kommenterar:

> Publicera inget som du inte kan stå till svars för inför Allâh på domedagen!
> Tänk om en andra gång om det är värt att publicera din kommentar!
> Läs "Faran i att uttala sig utan kunskap" innan du kommenterar!
> Debatter och dialoger inom religionen är fördömda (klicka på länken för att lyssna). - Inlägg publiceras ej!
> Kommenterar du om något som inte tillhör inlägget kommer de inte att publiceras. Du får då istället svar via den
> mail eller webbadress du anget.
> Övriga frågor gällande religionen? Rekommenderar dig att ställa dina frågor hit: http://darulhadith.com/fragor.html
> Övriga frågor? Kontakta mig via "KONTAKTA MIG" längst upp till höger.

> Må Allâh belöna dig för din avsikt och vägleda dig till mer kunskap, ameen!
> Och kom ihåg profetens (sallallâhu alayhi wa sallam) ord av visdom då han sade;
"Den som tror på Allâh och den sista dagen bör tala gott eller vara tyst" [al-Bukhari].


Namn:
Kommenterar du ofta?

E-Mail: [publiceras ej]


Webbadress:


Kommentar:


(Obs! Din kommentar kommer hamna i kö för att bli godkänd innan den publiceras)
Trackback